Debatt

KRISTEN ETIKK: Noe er rett og at noe er galt, skriver Kjell Tveter.

Bibelen advarer oss mot et stort frafall i endetiden

Publisert Sist oppdatert

Alle kristne burde ha et bibelsk verdensbilde, men jeg er redd at undervisning i et bibelsk syn på livet kan være fraværende i mange menigheter. Kanskje de færreste forstår at å være kristen, er å ha tatt på seg en forpliktelse. Når jeg i Åpenbaringsboken leser de brev som syv nevnte menigheter har fått av Herren selv, er det noen ting jeg har festet meg ved.

Herren savner den første kjærlighet. Kjærestepar klarer ikke å skjule hvor glade de er i hverandre! Alle ser at de er forelsket. Herren forventer at vi skal være like glade i ham i dag, som den gang vi kom til troen. Å elske Herren betyr at vi velger å ha ham som herre i livet, i hverdagen. Det betyr at vi legger hver dag i hans hender, og ber at hans vilje skal skje. Hver dag gjentar vi det.

Det neste jeg har festet meg ved, er at noen av menighetene får formaning om å omvende seg. Det kristne livet skal ha en annen retning. Man sier farvel til det verdslige, og det nye livet skal preges av en ærlig søken etter å følge Guds bud.

Det eiendommelige er at selv de første menigheter blir refset for manglende omvendelse. Omvendelsen skal føre til gode gjerninger, som Herren forventer av oss. I kristendommen er gode gjerninger naturlige resultater av troen.

Et epletre tar seg ikke sammen for å bære epler, det skjer helt naturlig av seg selv. Et levende kristenliv skal også gi frukter, slik som kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. Ikke bare Herren forventer at disse ting skal karakterisere våre liv, men det gjør også alle som er rundt oss, og som vet at vi er kristne.

Jesus sier at vi skal elske selv våre fiender, vi skal velsigne dem og be for dem. Han sier også at vi skal elske vår neste akkurat like mye som vi elsker oss selv. Fulgte vi diss regler, ville verden være et godt sted for alle.

Det tredje Herren forventer er trofasthet når det gjelder rett lære. Helt fra kristendommens barndom har den vært utsatt for falske doktriner. Enkelte av de første kristne falt for gnostisismens læresetninger. Hvis man har brukt tid til å studere det bibelske verdensbilde, vil man lettere oppfatte hva som er avvik fra kristen tro, og hva som er rett tro.

Det er av avgjørende betydning i dag hvor populære ideologier er på kollisjons-kurs med kristen tro. Da kan vi først minne om at Jesus sa at det er to veier gjennom livet. En er smal, og det er få som går der, mens de aller fleste følger den brede veien. Det lar oss forstå at den smale veien stiller krav til oss, som vi slipper på den brede veien.

Menigheten i Tyatira får beskjed av Jesus selv at de er preget av Jesabels ånd. Jesabel var den personifiserte ondskap. Hun var en fønikisk prinsesse, ikke jødisk, som ble dronning i Israel, og dyrket avguder slik som Baal og Astarte.

Hun fikk også folket til å dyrke disse guder. Hun forfulgte og drepte mange profeter, og fikk ved løgn og intriger noen til å drepe Nabot slik at kongen kunne overta Nabots vingård. Hun var sensuell, og både Baal og Astarte tilbedelse førte til seksuell umoral. Vi kan konkludere at ondskap i form av intriger, falskhet, manipulasjon og seksuell synd ikke må tolereres i Guds menighet – og at livet er hellig og ukrenkelig.

Kristen etikk sier at noe er rett og at noe er galt. Det er galt å ta liv, å drepe. I spesielle situasjoner tillater Bibelen at vi forsvarer oss. Så kun i unntakstilfeller kan vi ta liv for å forsvare oss selv. Ifølge kristen etikk er abort galt. Det er Gud som er herre over liv og død.

Problemet er at den norske stat godkjenner abort. Det betyr at abort er juridisk legalt, men moralsk uriktig. Abort er i dag den vanligste dødsårsak i verden, og daglig tas det livet av 200.000 fostre på verdensbasis. Les gjerne denne setningen noen ganger til!

Bibelen sier også at seksuallivet er avgrenset til ekteskapet. Det utgjør et betydelig problem for kristen ungdom som utsettes for et stort press siden fri sex har vært det rådende syn i vår kultur i mer enn 50 år.

I vår overseksualiserte tid blir ungdom faktisk både opplært og oppfordret til å være seksuelt aktive fra ung alder. Kristne ungdoms-ledere har derfor en enorm oppgave i å gi rett bibelsk opplæring. Pornografi er sterkt nedbrytende, men forekommer også blant kristne.

Biologisk finnes kun to kjønn. Jordmødre tar enten mot en jente eller en gutt. (I ekstremt sjeldne tilfeller er de ytre kjønnsorganer slik at man ikke kan se om barnet er gutt eller jente.) En jente fødes med en kropp som gjør henne i stand til å bli mor, mens gutter er født med evnen til å bli far. Bibelen sier at til mann og kvinne skapte Gud dem.

Homofili har blitt praktisert så lenge mennesker har eksistert. Bibelen sier meget tydelig at likekjønnet sex er synd mot Gud. Det aksepterer ikke vår kultur som hevder at homofili er like naturlig som heterofili. Homofili representerer et meget stort problem, siden Bibelens budskap ikke er til å misforstå.

Presset fra en sekulær kultur har fått mange kristne, også ledere, til å akseptere homofili som normalt. Erfaring har vist oss at man derved velger en kurs som automatisk fører til at man avviser kristne normer for seksualitet. Det nye syn markedsføres av LHBT-bevegelsen. Denne bevegelse hevder at det er mange kjønn, og at kjønnsidentiteten ikke er stabil, men kan variere.

T står for transkjønn, og betyr at man opplever å være født i feil kropp. En jente føler seg som gutt, og en gutt mener han egentlig er en jente. Rent medisinsk er dette en mental forstyrrelse som burde behandles med psykologi, psykiatri, empati og sjelesorg.

Men det motsetter LHBT seg, og i stedet anbefales radikal behandling med mutilerende kirurgi og hormoner som kan gi ulike komplikasjoner. Vi vet ikke hvor mange som angrer at de gjennomgikk slik radikal behandling.

LHBT representerer et betydelig problem for kristenheten. Jeg kjenner ikke til størrelsen på problemet i Norge, men i USA er det mange kristenledere og også noen kirkesamfunn som aksepterer LHBT. Den anglikanske kirke og Metodistsamfunnet kan nevnes. Det har ført til at antall medlemmer i disse kirkesamfunn har falt dramatisk.

Pave Frans synes å ha sympati for LGBTQ. Det er kun menigheter med et klassisk syn på sex og samliv som ikke mister medlemmer, og som også kan vokse. Moderne menig-heter forsvinner ofte etter en viss tid.

Humanismen krever at vi lytter til folk og tar deres ønsker på alvor. Hvis ikke, kan det lett føre til at man blir beskyldt for å krenke, og det er i dag en alvorlig anklage som endog kan føre til straff. Humanismen avviser kristne normer for livet. Vi skal følge våre egne ønsker og lyster, heter det. Kristen ungdom bør i stedet læres opp til at de skal være på vakt mot hva de føler og ønsker, og få en forståelse for viktigheten av å være bibeltro. Bibelen advarer oss mot et stort frafall i endetiden, et frafall som kjennetegner vår tid.

Powered by Labrador CMS