Bibelen om sykdom og helbredelse
- Vi trenger ikke ha helbredelsens nådegave for å be for syke - vi kan be troens bønn. Det at jeg skulle være på et B-lag, om flere blir helbredet når Teigen ber, har aldri streifet meg, skriver Thor Helge Ligård.
Jeg ser at Arne Helge Teigen igjen er ute og kritiserer Bill Johnson i Dagen, nå vedrørende sykdom og helbredelse.
Det som slår meg er at jeg ser ingen løsninger og ingen henvisninger til hva som er rett - noe Teigen ofte gjør glimrende i artikler om andre emner.
Når det gjelder Teigens hentydninger til et A-lag og B-lage er jeg undrende. Jeg vil tro at han er klar over at Gud utdeler nådegaver, og alle får ikke samme gaven.
Vi trenger heller ikke ha helbredelsens nådegave for å be for syke - vi kan be troens bønn. Det at jeg skulle være på et B-lag, om flere blir helbredet når Teigen ber, har aldri streifet meg.
Jeg tar det som gitt at det er positivt at mange blir helbredet og mange blir frelst? - men medfører «rett lære» bedre resultater?
Leser vi i Ap.gj, skjer det mange helbredelser, tegn og under, etter at disiplene ble fylt av Ånden - men før det kom læremessige justeringer. Jfr. blant annet apostelmøtet i Jerusalem. Peter & co ventet ikke med å be for syke til Paulus-brevene var skrevet og læren var på plass.
Nå er det mange velmenende røster som advarer at vi ikke kan lage læresetninger og teologi etter hva som skjer, de må tuftes på Guds ord. Det er helt riktig, men da gjelder vel det også de som sjelden eller aldri ser en helbredelse?
Med hvilken rett blir det hevdet at det kanskje ikke er Guds vilje, eller Gud har sikkert en skjult agenda, for ikke å helbrede? Dette kan minne om «kalvinisme», når det gjelder helbredelse.
For øvrig sa Jesus i Joh.10:38: «(..) tro i det minste gjerningene, om dere ikke tror meg. Da skal dere skjønne og innse at Far er i meg og jeg i Far» (Joh.5:36, 10:25, 14:11, 15:24.
Dette sier Jesus i forbindelse med at de skriftlærde ville kaste stein, etter at Jesus sa at «Jeg og Faderen er ett». Han argumenterer videre med at Skriften har sagt;
«Dere er alle guder» (med liten g). Jesus gjentar og utdyper dette i Joh.17, og Paulus utlegger når han underviser om Jesus som hodet og menigheten som legeme (Ef.1:22, Kol.1:18).
Gud vil frelse og helbrede alle, men alle blir jo ikke frelst heller! Det er nemlig ikke nok å tro på Gud for å bli frelst eller for å bli helbredet (Jak.2:19flg). Alle som vil til himmelen kommer nemlig ikke dit, likevel er det Guds vilje - Han døde for alle. Gud vil at alle skal bli frelst, sier Paulus i 1.Tim. 2:4.
Paulus bruker sozo for frelse: Men sozo er ofte oversatt med hel, helbrede. Se Mar.5:23, Luk.8:36, Apg.14:9, Mat.9:21-22, Mar.5:28, 34, 6:56, 10:52, Luk.8:48, 50, 17:19, Apg.4:9.
Gud vil også at alle skal bli helbredet - han sonet både vår synd og sykdom på korset (1.Pet.2:24, Mat.8:17, Jes.53,4-5, Salm.103:3). I Nasaret var det likevel mange som ikke ble helbredet, ikke fordi Jesus ikke ville, det står Han kunne ikke på grunn av vantro (Mrk.6:5-6, Mat.13:58).
Det må jo være tankevekkende?
Jesus sier videre at Han er kommer for å gjøre Faderens vilje, derfor spør aldri Jesus Faderen til råds - det tar han som en selvfølge.
Jesus gir også oftest en kommando og sier; Din tro har helbredet (sozo) deg. (Mrk.5:34, 10:52, Luk.17:10).
Gud sier til Israel i 2.Mos.15:26 «Jeg er Herren, din Lege». Du trenger ikke spørre en lege om han vil. En lege, som kan - men ikke vil, ville mistet legelisensen. Det kan vel ikke være slik at Gud er lege i GT, men i NT er han bare sykepleier? Gud er vel den samme?
Avsnittet om Paulus' torn i kjødet er et yndet avsnitt i Bibelen å henvise til for de som mener at Gud ikke alltid vil helbrede.
Om Paulus hadde en sykdom, vil vel ikke det rokke ved det faktum at Jesus tok vår sykdom på seg? (Jes.53:4-5, Mat.8:17, 1.Pet.2:24) Men er det en «vanlig sykdom» Paulus her snakker om? Han kaller det «en torn i kjødet».
Når vi leser om torn i Bibelen, blir det aldri brukt som et bilde på sykdom. Derimot blir det brukt som et bilde på den smerte som andre påfører Guds folk i form av forfølgelse og slag, for eksempel om Israel, 4.Mos 33:55, Jos 23:13, Dom.2:3.
Det stemmer også om vi leser hele Paulus' argumentasjon (2.Kor.11:23flg). Han forklarer sammenhengen og årsaken til all den torturen han har gjennomgått. Dette skjedde nesten overalt hvor Paulus kom, han ble slått og plaget, det var blitt «en torn i kjødet».
Når vi studerer den torturlista som Paulus har gjennomgått, v23-28, er det et under at mannen lever. Han sier at han blant annet har blitt hudstrøket tre ganger, og fem ganger har han fått 39 slag. De regnet 40 slag som dødelig.
Paulus må jo ha hatt en jernhelse, de aller fleste predikanter i den vestlige verden ville vært døde av en slik behandling. Det tok «normalt» dager og uker å komme seg på beina igjen - ikke rart han sier han var skrøpelig.
I kapitel 12 forklarer han hva som er årsaken til denne harde forfølgelsen. Det er den åpenbaringen (hemmeligheten) han har fått, som han for øvrig henviser til i Efeserbrevet 3.3. Essensen i den åpenbaringen er at Jesus Kristus er hodet og vi er Hans legeme.
Dette er en sannhet som djevelen er livredd for at Guds menighet skal forstå og begynne å leve i, nemlig at vi er ett i Kristus og djevelen er under våre føtter. Vi har autoritet i Jesu navn. (les Ef. 1:20-23).
Paulus sier i vers 7 at det er en Satans engel som slår han, for at han ikke skal opphøye seg av de overmåte store åpenbaringer. Da virker det merkelig å påstå at denne Satans engel er en sykdom fra Gud. Det er jo Gud som har gitt Paulus åpenbaringene.
Her har altså Gud gitt Paulus åpenbaring om den posisjonen han har i Kristus, hvilke rettigheter han har i Kristus, hvilken makt menigheten, som er Kristi legeme, har på jorden.
Paulus har fått åpenbaring om at djevelen er under våre føtter (Ef.1:22). Så mener da noen at Gud, ved djevelens hjelp, sender en sykdom som skal forhindre Paulus å leve i den seieren som Gud har åpenbart for han.
Jeg håper du ser den logiske bristen i den tankerekken. Da blir det mildt sagt underlig å påstå at Herren legger sykdom på Paulus for å trykke ham ned og holde ham der.