Bibelens ufeilbarlighet hos kirkefedrene?
- Én ting er sikkert: for alle disse var budskapet om Kristus, hvem han er, og det håp og den frelse han gir oss, langt overordnet disse diskusjonene, skriver Gunnar Innerdal.
I bibelsynsdebatten hevdes det gjerne at den kristne kirke alltid har ment at Bibelen er ufeilbarlig i alle ting og at alt i den er historisk og bokstavelig å forstå. Her vil jeg presentere noen tekster fra sentrale kirkefedre som viser at dette rent historisk er langt mer komplekst. Selv lenge før historisk-kritisk forskning, Darwin, Big Bang og kvantefysikk var på agendaen har tenkende kristne mennesker arbeidet med spørsmålene om hvordan vi skal få tro og vitenskap til å gå sammen, og hva som er en sakssvarende forståelse av Bibelens ulike typer av tekster.
Origenes (ca. 185-254) er ikke akkurat ukontroversiell, men han var trolig den største tenkeren i sin tid og en uhyre viktig inspirasjonskilde for den videre utviklingen av kristen teologi.
Han sier følgende i et skrift der han blant annet argumenterer sterkt for Bibelens guddommelige inspirasjon og GTs profetiske vitnesbyrd om Kristus: