Debatt

KJØD: Det er å håpe at Bibelselskapet finner tilbake til ordet «kjød» i sin revidering av Bibel 2011, skriver Gerard Oord.

Bibelselskapet gjør oss ikke bare språklig fattigere, men også fattigere på innsikt

Publisert Sist oppdatert

En takk til Atle Haugen som tar opp Bibelselskapets forflating av det norske språket. Men det ser ut til at denne overgangen fra «kjød» til «kjøtt» kan få langt større konsekvenser enn en forflating av språket.

Dette kommer spesielt fram i oversettelsen i 1 Peter 4,1 hvor det før lød slik: «Da nu Kristus har lidt i kjødet, så væpne dere med den samme tanken at den som har lidt i kjødet blir ferdig med synden.»

Dette er blitt forandret til at den som «lider i kroppen eller kjøttet eller legeme, blir ferdig med synden».

At Peter oppfordrer oss til å lide i kjødet er noe helt annet enn oppfordringen fra Bibelselskapet til å lide i kroppen. Alle mennesker lider en eller flere ganger i kroppen, men vil Bibelselskapet fortsatt påstå at å lide i kroppen er veien til å bli ferdig med synden?

Ordet kjød eller sarx på gresk i Paulus' teologi betyr som oftest det kjødelige, syndige og falne i motsetning til det åndelige. I denne betydningen blir det brukt mer enn 200 ganger i NT, opplyser Thoralf Gilbrant. Med andre ord forandrer Bibelselskapet et hovedord i NT med et ord som har en ganske annen mening som Atle Haugen påpeker.

Det er å håpe at Bibelselskapet finner tilbake til ordet «kjød» i sin revidering av Bibel 2011. Hvis ikke kan man spørre om Bibelen fortsatt er å regne som Guds ord.

Hva er problemet?

De teologiske konsekvensene Bibelselskapet forårsaker er katastrofale.

Faktum er at Augustin tilskrev Jesus en ufallen natur, uten synd. Det samme gjør Luther i sin katekismus. Med denne tanke som utgangspunkt blir det en dramatisk kollisjon mellom Luthers teologi og apostelen Peters teologi som sier at Jesus led i kjødet. Lidelsen i kjødet oppstår når vi fristes til synd, men yter de kjødelige lyster motstand.

Ved at Bibelselskapet forandrer «å lide i kjødet» til å «lide i kroppen» begår de en feiltolkning av dimensjoner som er langt mer alvorlig enn en forflating av språket. Derved fordunkler de frelsesveien og skjuler det faktum at Jesus hadde en fallen natur og kun på denne måten, ved å seire i alle fristelser kunne bli en trofast og miskunnelig yppersteprest (Hebr 2,14–18).

Slik gjorde Jesus en ende på vår falne natur, derfor kan vi akte oss døde for synden (Rom 6, 11). Denne troens grunnvoll angriper Bibel 2011 ved å forandre på skriftsteder.

Paulus bygger hele sin undervisning i Romerne 5–8 på sannheten om at Jesus var født med en fallen natur. Det virker at Bibelselskapet prøver å tildekke dette ved systematisk å endre nøkkelversene i teksten slik at de sammenfaller med Luthers teologi.

I Romerne 8,3–4 forandrer selskapet verset ved å tilføye to ord som ikke står i grunnteksten. I 1930-oversettelsen står det at «Gud fordømte synden i Jesu kjød», mens i Bibel 2011 forandres det til at «Gud fordømte synden i oss». Kan ikke dette kalles for åndelig kriminalitet? Ved å forandre bibelske tekster slik at de stemmer overens med Luthers teologi leverer selskapet det beste bevis på at Luthers lære på dette område ikke er i samsvar med Bibelen.

Avslutningsvis vil jeg peke på Rom 6,10 og Rom 6,2.

Førsteamanuensis i religion, Morten Beckmann, forteller på forespørsel at Bibelselskapet oversetter i Rom 6,10 det greske uttrykket med, «Han døde for synden», men i Rom 6,2 oversetter Bibelselskapet det samme greske uttrykket med,» døde fra synden».

Beckmann skriver: Det er typisk luthersk å skrive at Jesus døde for synden, men i denne sammenheng blir dette ikke riktig. Hvordan går det an å dø fra synden når man ikke har en fallen natur? I mange engelske og andre oversettelser står det at Jesus «died to sin», døde fra synden.

De teologiske konsekvensene Bibelselskapet forårsaker er katastrofale. En av dem er at Menneskesønnen fjernes fra Bibelen, og det var Jesus i egenskap av menneskesønnen som frelste oss fra våre synder, men det er ikke sikkert at Bibelselskapet er klar over det.

Powered by Labrador CMS