Bibeltruskap og død før syndefallet
Det som skjer i naturen er uskiljeleg knytt til den straffa som kom over mennesket ved syndefallet. Endringa i naturen er radikal og katastrofal både for naturen og mennesket, skriv Johannes Kleppa.
I Dagen 20. mai svarar Jon Kvalbein på min kommentar til hans vurdering av bok «Skapelse og/eller evolusjon - hva sier Bibelen».
Kvalbeins svar er greitt og opplysande, og hans understreking av at Adam og Eva var historiske personar, og at syndefallet er ei historisk hending, er viktig.
Det er her det store spørsmålet om bibeltruskap står. Det er to moment eg vil kommentera i det Kvalbein no skriv.
Det første gjeld vurderinga av boka med tanke på krav til bibeltruskap. Etter å sett gjennom boka på nytt meiner eg framleis Kvalbein framstiller dette skeivt.
Det kan godt vera at forfattarane kjem med «urimelige påstander», men eg kan ikkje sjå at dei å så fall gjer desse til «test på bibeltroskap».
Sjølvsagt hevdar dei at deira framstilling er den rette ut frå Guds ord, men dei gjer ikkje si tolking og si oppfatning av naturvitskapen til test på bibeltruskap.
Dei tek opp mange og ulike spørsmålstillingar av teologisk og naturvitskapleg karakter. Det gjer dei ved at dei først reiser spørsmålet «Hva er problemet?», og deretter kjem med «Løsningsforslag».
Forslaga til løysingar er nokre gonger nokså avklarte, medan andre gonger gjev dei alternativ forslag.
Det er rett at dei ofte kjem med forslag på vitskapsområdet som bryt med den «normale» naturvitskapslege oppfatninga, men dei har ikkje «konstruert sin egen» naturvitskap. Dei byggjer på kompetente vitskapsmenn som har lansert alternative teoriar til det rådande.
Det er fullt mogleg å vera usamd både i problemstillinga og løysingsforslaga, men eg meiner det er urett mot forfattarane å hevda at dei stiller urimelege bibeltruskapskrav.
Difor dreg eg mi lanse til forsvar for dei unge forfattarane! Eg synest dei har kome med eit friskt innspel til alternative tenkjemåtar naturvitskapleg, og at dei viser stor vilje til å ta Bibelens ordlyd og karakter på alvor.
Det andre gjeld spørsmålet om død i dyreverda før syndefallet. Carl Fr. Wisløff drøfter ikkje dette spørsmålet i «Jeg vet på hvem jeg tror».
I mi utgåve frå 1975 forsvarer han heller ikkje periodetenkinga når de gjeld skapingsdagane. Han seier ho «kan kanskje ha en kjerne av sannhet», men at periodehypotesen helst verkar som «en nødutvei» for å koma til rette med dagens vitskaplege oppfattingar.
Han legg vekt på at skapingsforteljinga er tilbakeskuande profeti, og tolkar henne i samsvar med det. Då kjem ein til rette med hovudsaka i teksten som openberring, og med det som læretekst.
Av dei teologane Kvalbein nemner, er det Aksel Valen-Sendstad som i den store dogmatikken «Troens fundamenter» verkeleg går inn på spørsmålet om død før syndefallet, og då ut frå bibelsk røyndomsforståing (ontologi).
Han er svært tydeleg på at dette spørsmålet berre kan avgjerast ut frå openberringa i Bibelen, og denne seier at all død og forgjengelegdom kom ved syndefallet.
Det som skjer i naturen er uskiljeleg knytt til den straffa som kom over mennesket ved syndefallet. Endringa i naturen er radikal og katastrofal både for naturen og mennesket.
Med tanke på forholdet til naturvitskapen skriv Valen-Sendstad, som var ekspert på vitskapsteori i kristent lys, om den katastrofale endringa som skjedde ved syndefallet: «Denne forandring kan ikke vitenskapen gjennomskue på empirisk basis. Det som er tilgjengelig for erfaring og vitenskap, er nemlig alene det forandrede.»
Og: «Det må således ses som et radikalt feilgrep når teologien i nyere tid (fra opplysningstiden av) ofte har gitt seg ut på å forklare det foreliggende som det opprinnelige på vitenskapens immanente premisser.» Dette meiner eg er svært viktig med tanke på kristen tenking om skaping og evolusjon.
«At ingen dyr døde før for cirka 6000 år sidan er klart i strid med naturvitenskaplig viten,» skriv Kvalbein. Det stemmer nok, men det er er ikkje eit teologisk gyldig argument.
Tidsrommet spelar her ei underordna rolle. Skal det argumenterast for død før syndefallet, altså død frå starten av, som ligg som eit premiss i evolusjonslæra, må det kristent sett gjerast ut frå Guds ord.
Det trur eg skal verta vanskeleg. Argumentasjonsmåten er her ein tydelegare test på bibeltruskapen enn konklusjonen.