For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

REVOLUSJONENS IDEER: Ved å promotere det seksualmangfoldige fellesskap førte den olympiske åpningsforestilling på sin måte revolusjonens ideer videre.

Blasfemidebatten: Er spørsmålet om Guds «verdighet» og ære irrelevant?

Kunsthistorie er ikke rett innfallsvinkel for å vurdere bruken av blasfemi under åpningen av det pågående OL i Paris.

Publisert Sist oppdatert

«Frihet, likhet og brorskap» – det berømte slagordet fra den store franske revolusjon – var det ideologiske chiffer for den olympiske åpningsseremonien i Paris.

Det har den franske regissøren, Thomas Jolly, gjort klart. Han ønsket å promotere toleranse overfor mennesker med ulike og varierende seksuelle identiteter og legninger, slik at alle kunne bli inkludert i det menneskelig fellesskapet.

Den lesbiske «kjærlighetsaktivisten», Barbara Butch, har gjort kjent at hun ønsket å portrettere Jesus Kristus i tablået om nattverdinnstiftelsen.

Powered by Labrador CMS