Debatt
SKAPELSEN: I den normanniske kirken Monreale, ved Palermo, kan man se en rekke praktfulle paneler som fremstiller skapelsen.
Adobe Stock
Bokstavelig eller ikke-bokstavelig lesning?
Rett utenfor Palermo finner man den såkalte normanniske kirken Monreale. Kirkerommet er rikt utsmykket med bilder i bysantinsk stil som fremstiller store deler av bibelhistorien. Hvis man står vendt mot koret vil man se, høyt opp på venstre vegg, en serie praktfulle paneler som fremstiller skapelsens seks dager. Det siste panelet i serien viser Gud som hviler på den syvende dagen, sittende, liksom sliten, på kosmos. Kirken inviterer til dagevis med ettertanke.
Man sier ofte at kristen skapelseslære hevder at Gud skapte verden ut av intet. Det stemmer nok, men er bare én side av saken. Skapelseslæren får sin klassiske utforming på 300-tallet og begynnelsen av 400-tallet, hos teologer som Athanasios av Alexandria, Basilios den Store, Gregor av Nyssa, Ambrosius av Milano og Augustin av Hippo. Den inneholder iallfall følgende punkter:
(1) Gud skapte verden ut fra en plan, (2) verden ble skapt for et formål, (3) den ble skapt ut av intet og (4) den ble skapt for et endelig antall tidsenheter (dager, timer, minutter etc.) siden. At verden ble skapt på seks ukedager nevnes ikke.