For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

SKAPELSEN: I den normanniske kirken Monreale, ved Palermo, kan man se en rekke praktfulle paneler som fremstiller skapelsen.

Bokstavelig eller ikke-bokstavelig lesning?

Publisert Sist oppdatert

Rett utenfor Palermo finner man den såkalte normanniske kirken Monreale. Kirkerommet er rikt utsmykket med bilder i bysantinsk stil som fremstiller store deler av bibelhistorien. Hvis man står vendt mot koret vil man se, høyt opp på venstre vegg, en serie praktfulle paneler som fremstiller skapelsens seks dager. Det siste panelet i serien viser Gud som hviler på den syvende dagen, sittende, liksom sliten, på kosmos. Kirken inviterer til dagevis med ettertanke.

Man sier ofte at kristen skapelseslære hevder at Gud skapte verden ut av intet. Det stemmer nok, men er bare én side av saken. Skapelseslæren får sin klassiske utforming på 300-tallet og begynnelsen av 400-tallet, hos teologer som Athanasios av Alexandria, Basilios den Store, Gregor av Nyssa, Ambrosius av Milano og Augustin av Hippo. Den inneholder iallfall følgende punkter:

(1) Gud skapte verden ut fra en plan, (2) verden ble skapt for et formål, (3) den ble skapt ut av intet og (4) den ble skapt for et endelig antall tidsenheter (dager, timer, minutter etc.) siden. At verden ble skapt på seks ukedager nevnes ikke.

Powered by Labrador CMS