Debatt
Bortrykkelsen – vil kristne bli hentet hjem før den store trengselen?
«To skal være ute på marken, den ene skal bli tatt med, den andre skal bli igjen …» Disiplene tok da til orde og spurte: «Hvor, Herre?» Han svarte: «Der hvor åtselet er skal gribbene samles.»
Det er en viss fascinerende mystikk over Jesu ord i endetidstalen i evangeliene. Dette er et fengslende tema som til og med populærkulturen har skildret på lerret og papir. «Left behind»-serien står vel her som den mest kjente. Hvor utbredt denne forståelsen er innenfor eskatologisk tenkning er vanskelig å si, men det ser ut til å være mest vanlig kanskje særlig hos de karismatiske miljøene, uten at det skal påstås med sikkerhet. Uansett virker det som dette er den gjengse oppfatningen, at menigheten skal rykkes opp før den store trengselen.
Dette fremstår som noe underlig da Skriften ser ut til å tale mer konkret for det motsatte, altså etter trengselen. Jesus sier blant annet at det skal bli som i Noahs dager. Flommen kom og tok med den ugudelige verden bort til dom. Hvem ble igjen? Var det ikke egentlig Noah og familien som ble igjen?
Står det ikke klart i Matteus 24,29–31: «Så snart denne trengselstiden er over … «Likedan i Markus 13,24–27: «Men i de dager etter denne trengselstid …» Da skal englene komme og hente de utvalgte.
Og hvorfor skulle det være nødvendig å be om kraft til å komme velberget fra alt dette hvis menigheten allikevel rykkes bort? (Luk 21,36)
Det topper seg med Jesu lignelse om ugresset og hveten som han legger fram for disiplene med en rimelig utvetydig forklaring i tillegg. La ugresset vokse sammen med hveten, sier Jesus, og når det er tid for innhøsting skal ugresset først sankes sammen til ilden, deretter skal hveten samles i hus.
Med disse nevnte versene i bakhodet, står vi ikke her overfor en kronologisk pekepinn som kaster klart lys over dette enigma?