Debatt

DAVIDS FALNE HYTTE: NT handler om at Gud gjenreiser Davids falne hytte, det åndelige Guds rike som GT profeterte om og som Davids rike var et forbilde på, skriver Lars Fossdal.

Davids falne hytte nok en gang

Publisert Sist oppdatert

Odd Sverre Hove er blitt spurt om hvor i NT landløftene til Israel videreføres. Han har da bare vist til ett avsnitt, nemlig Apg 15,15–18, som igjen henviser til Amos 9,11–12 hvor det står at Herren igjen skal oppreise Davids falne hytte (rike). Men når vi leser Apg 15 ser vi at det her ikke handler om Israels jordiske landegrenser eller rike, men om hedningenes frelse. Jakob, Herrens bror, sier her at det som nå skjer stemmer med profetenes ord i GT for deretter å henvise til profetien i Amos 9.

Han sier at når hedningene kommer til tro på Jesus oppfylles Herrens løfte om å gjenreise Davids falne hytte. Jakob forstår altså Amos`profeti åndelig, den er en lignelse eller et bilde på noe annet enn den konkrete betydningen av et rike som skal oppstå. Jakob sier da at Davids rike i GT er et forbilde på Jesu rike, slik også David i GT er et forbilde på Jesus.

Vers 12 i Amos 9 sier at Davids rike skal ta til eie det som er igjen av Edom samt alle hedningfolkene som er kalt med Herrens navn. Det er verdt å merke seg at Jakob forstår dette åndelig. Han sier i versene 17–18 i Apg 15 at Gud nå oppretter Guds rike for at alle mennesker gjennom dette skal søke Herren. Jakob ser at profetordet i Amos 9,12 har en åndelig betydning, det er jo ikke til det jordiske Israel og Jerusalem hedningene skal søke for å få del i frelsen, det ville jo føre til trelldom (Gal 4,24–25).

I Jes 2,2–5 profeterer Jesaia om at i de siste dager skal fjellet der Herrens hus (tempelet) står være grunnfestet. Dette fjellet ble grunnfestet da Jesus døde. Da knuste han slangens hode og kastet ut denne verdens fyrste. Videre profeteres det at alle hedningfolk skal søke til Sion og Jerusalem for å få del i Herrens frelse. Heller ikke her er det tale om det jordiske Sion og Jerusalem eller at de som vil bli frelst må dra til Sion og Jerusalem for å få del i frelsen. Nei, det tales om det åndelige Sion og Jerusalem som enhver kan søke der han er.

Jakob ser altså at Herren gjenreiser Davids falne hytte når hedningene kommer til tro på Jesus. Amos 9,11–12 er dermed ikke en profeti om hedningenes frelse en gang langt ut i framtida og det taler heller ikke om et jordisk rike som skal opprettes senere. Nei, det oppfylles allerede på pinsedagen og framover i tid.

Israel er fremdeles Herrens tjener, Guds eiendomsfolk.

Å hevde at Apg 15,15–18 taler om opprettelsen av et nytt Davids rike på jorden en gang i framtida er derfor å ta avsnittet ut av sammenhengen det står i. Etter Davids død kommer GT med nye profetier om en ny David som skal komme blant annet i Esek 34,23–24. Den nye David som kom var Jesus.

Også Davids rike i GT er et forbilde på Jesu rike, det ser vi i Mark 11,9–10, da Jesus ble hyllet på palmesøndagen og folket ropte: «Hosianna være han som kommer i Herrens navn! Velsignet være vår far Davids rike som kommer.» Her sies det at med Jesus kom både David og hans rike til jord. Det kommer derfor ikke en ny kong David, for han er jo allerede kommet! Og det kommer heller ikke et nytt Davids rike på jord, for også det er allerede kommet.

I Mark 9,1 sier Jesus om noen som står rundt ham, blant annet disiplene, at de ikke skal dø før de ser at Guds rike kommer med kraft. Dette opplevde de på pinsedagen, da så de at Guds rike kom med kraft, og 3000 mennesker ble frelst.

I Heb 4,1–10 leser vi at jødene hadde fått løfte (landløftet) om å komme inn til hvilen i Kanaan. Likevel skriver forfatteren at det ikke handler om hvilen i Kanaan, selv ikke på Josva og Davids tid, men det handler om løftet om den evige hvilen i himmelen. Forfatteren viderefører ikke Kanaan som en konkret oppfyllelse, men åndeliggjør oppfyllelsen.

Jesus nevner ikke noe om landløftene til Israel i noen av sine taler. Det betyr likevel ikke at Gud har forkastet sitt folk. Israel er fremdeles Herrens tjener, Guds eiendomsfolk og åpenbaringsfolk, slik det var det i GT, for Gud angrer ikke sitt kall og sine nådegaver.

I Rom 11 leser vi om jødefolkets plass i frelseshistorien, og vi legger merke til at Paulus ikke nevner noe her om at Gud skal opprette et rike for Israels folk en gang i fremtiden. Men han skriver at folkets omvendelse skal bli til stor velsignelse for hedningfolkene.

NT handler om at Gud gjenreiser Davids falne hytte, det åndelige Guds rike som GT profeterte om og som Davids rike var et forbilde på. Peter skriver det slik i 1 Pet 1,10–11, at profetene gransket og ransaket den nåde vi skulle få, idet de vitnet om Jesu lidelser (forsoning) og herligheten deretter, det vil si den nye pakts herlige tid. Nå er synden sonet en gang for alle ved Jesu død og Gud kommer ikke lenger de troendes synder i hu.

Det er en evig fred mellom dem og Gud, de er alle ved troen på Jesus kledd i Guds rettferdighet. Det er derfor ingen ofringer for synder, ingen renselsesritualer, ingen matforskrifter med mer. Jubelåret er kommet!

Powered by Labrador CMS