«De som øns­ker å av­vise Big Bang - tren­ger også vi­ten­ska­pe­li­ge ar­gu­men­ter»

Jeg har re­spekt for alle de som står for noe fordi de er blitt over­be­vist av Bi­be­len. Men det betyr ikke at vi kan hoppe bukk over na­tur­vi­ten­ska­pe­lig ar­gu­men­ta­sjo­nen, skriver Espen Ottosen.

Publisert Sist oppdatert

Det vrim­ler av kon­spi­ra­sjons­te­ori­er. Mange av dem er yt­terst ube­ha­ge­li­ge. Noen kan frem­stå (ufri­vil­lig) ko­mis­ke.

I boka Kon­spi­ra­Nor­ge går jour­na­lis­ten John Fær­seth gjen­nom ak­tu­el­le kon­spi­ra­sjons­te­ori­er.

Blant de mest van­li­ge er på­stan­der om at Jens Stol­ten­berg sto bak 22. juli, at Behring Brei­vik var Mos­sad-agent og at CIA hind­rer ver­den fra å få vite at det fin­nes UFO-er. Den mest mot­by­de­li­ge av dem alle, kan­skje, er den sta­dig re­sir­ku­ler­te teori­en om at jø­de­ne egent­lig sty­rer ver­den.

Hel­dig­vis kan mange kon­spi­ra­sjons­te­ori­er av­vi­ses med so­li­de mot­ar­gu­men­ter. Det gjør at iher­di­ge kon­spi­ra­sjons­teo­re­ti­ke­re frem­står som svært use­riø­se og ska­der sin egen tro­ver­dig­het. Nett­opp der­for er det vik­tig at krist­ne ikke opp­trer kon­spi­ra­to­ris­ke. Kla­rer vi å unngå det? Vel, jeg er redd for at noen ung-jord-krea­sjo­nis­ter, som iher­dig kri­ti­se­rer Big Bang og evo­lu­sjons­te­ori­en, frem­står use­riø­se.

De siste årene har jeg brukt en del tid på å lese om for­hol­det mel­lom kris­ten tro og na­tur­vi­ten­skap. I boken Hvor­for skri­ver ikke Gud på him­me­len? drøf­ter jeg en del ak­tu­el­le pro­blem­stil­lin­ger.

Jeg inn­røm­mer gjer­ne at jeg synes det vir­ker vans­ke­lig å for­ene alle sider ved evo­lu­sjons­læ­ren med klas­sisk kris­ten tro. Men jeg har mer­ket meg at en del krist­ne med stor til­lit til Bi­be­len, og mye kunn­skap om na­tur­vi­ten­skap, ikke øns­ker å slåss mot evo­lu­sjons­læ­ren som sådan (selv om de vil av­vise at teori­en in­ne­bæ­rer at til­fel­dig­he­ter er­stat­ter Gud som år­saks­for­kla­ring).

Selv er jeg noe usik­ker på nøy­ak­tig hva jeg skal tenke. Det skyl­des også at min eks­per­ti­se er be­gren­set. Jeg vet nok en del om Big Bang og kos­misk bak­grunns­strå­ling, om DNA og gener, om da­te­rings­me­to­der og fos­si­ler. Men like fullt kan jeg svært lite sam­men­lig­net med alle de som stu­dert sine fag­felt i tiår. Da fris­ter det ikke bare å av­feie disse fors­ker­ne.

Men så er det ak­ku­rat dette noen krist­ne vel­ger. Også her i Dagen har jeg de siste må­ne­de­ne lest fri­mo­di­ge på­stan­der om at evo­lu­sjons­læ­ren umu­lig kan være sann. I blant vir­ker ar­gu­men­ta­sjo­nen gans­ke kon­spi­ra­to­risk; som om tu­sen­vis av eks­per­ter på bio­lo­gi og fy­sikk fak­tisk om­fav­ner en teori de vet at er gal fordi de vil lure alle oss andre (og kan­skje seg selv).

Så vil noen åpen­bart spør­re: Skal krist­ne være tause om hvor­dan ver­den ble skapt fordi de mang­ler re­le­van­te dok­tor­gra­der? Hva med Bi­be­len? Skal ikke den av­gjø­re hva vi mener også om slike spørs­mål?

Jeg har re­spekt for alle de som står for noe fordi de er blitt over­be­vist av Bi­be­len. Men det betyr ikke at vi kan hoppe bukk over na­tur­vi­ten­ska­pe­lig ar­gu­men­ta­sjo­nen. Hvis du møter en per­son som tror at jorda er flat, og be­grun­ner syns­punk­tet med noen bi­bel­teks­ter, vil du bare snak­ke om bi­bel­tolk­ning? Vil du ikke også opp­ford­re ved­kom­men­de til å sjek­ke ut ar­gu­men­te­ne for at jorda fak­tisk er rundt?

Å mene at Bi­be­len sier noe annet enn evo­lu­sjons­læ­ren, kan være greit nok. Men de som øns­ker å av­vise Big Bang eller evo­lu­sjons­læ­ren på en se­riøs måte, tren­ger også vi­ten­ska­pe­li­ge ar­gu­men­ter. Al­ter­na­ti­vet er å frem­stå vi­ten­skaps­fiendt­li­ge. Og da be­gyn­ner man å ligne på en kon­spi­ra­sjons­teo­re­ti­ker.

Hva betyr det egent­lig å «tro» på evo­lu­sjons­læ­ren? Ma­te­ma­ti­ke­ren John Len­nox på­står i den vel­skrev­ne boken Gods un­der­ta­ker? Has scien­ce bur­ried God? at ut­tryk­ket «evo­lu­sjon» kan vise til minst fem ulike på­stan­der om hvor­dan livet ut­vik­ler seg og end­rer seg. Selv har Len­nox ingen pro­ble­mer med å slut­te seg til tre av disse. Der­imot kri­ti­se­rer han på­stan­der om at livet kan være et re­sul­tat av bare til­fel­dig­he­ter.

Mange evo­lu­sjons­kri­ti­ke­re er se­riø­se vi­ten­skaps­menn. Litt an­ner­le­des er det med noen av de som fast­hol­der at ver­den ble skapt på seks van­li­ge dager for under ti tusen år siden. Disse må for­kas­te svært mye etab­lert na­tur­vi­ten­skap. Å tenke helt an­ner­le­des enn 99,8 pro­sent (om­trent) av alle med spiss­kom­pe­tan­se in­nen­for fy­sikk og bio­lo­gi fører raskt til en re­to­rikk som frem­står som kon­spi­ra­to­risk.

Noen av disse vil hevde at det er umu­lig «å be­vi­se» at ver­den er mer enn ti tusen år gam­mel eller at evo­lu­sjons­læ­ren er kor­rekt. Det er nok helt rik­tig. Pro­ble­met er bare at svært lite av det vi men­nes­ker tror i streng for­stand kan be­vi­ses.

Dette vet de som for­sva­rer ulike kon­spi­ra­sjons­te­ori­er. Hvor­dan be­vi­se at Ba­rack Obama ikke er mus­lim eller at Jens Stol­ten­berg ikke stod bak 22. juli? Det er for øvrig skrem­men­de å se hvor­dan hard­bar­ke­de ny­na­zis­ter kan pro­ble­ma­ti­se­re alt som til­si­er at ho­lo­caust fant sted under 2. ver­dens­krig.

Ingen av oss bør lett­vint kaste ut på­stan­der om at vi ikke vil tro et eller annet fordi be­vi­se­ne mang­ler. Vi kan ikke annet enn å lete etter de for­kla­rin­ge­ne og de teori­ene som tross alt gir best me­ning.

I blant er vi usik­re, og det er greit nok. Jeg mener at de som er vel­dig sikre på at evo­lu­sjons­læ­ren mot­be­vi­ser at Gud fin­nes bør tvile mye mer på ak­ku­rat det! Og de som av­vi­ser at ver­den er mer enn ti tusen år gam­mel og stemp­ler evo­lu­sjons­læ­ren som full­sten­dig feil­ak­tig bør i det mins­te finne ut hvor­for fors­ke­re flest ten­ker helt an­ner­le­des.

Powered by Labrador CMS