Debatt
Den ene dåp for oss – Den Hellige Ånds dåp
Vår apostel heter som kjent Paulus, og han ble utvalgt for gi oss det Herren selv åpenbarte for ham å gjelde for menigheten – «den nye skapning» – av Kristus bekjennende jøder og hedninger.
Paulus ble sendt, «ikke av mennesker eller ved noe menneske, men ved Jesus Kristus og Gud Fader, som reiste ham (Kristus) opp fra de døde» (Gal 1:1).
Paulus ble ikke – av Jesus Kristus og Gud Fader – utsendt for å døpe:
1) «For Kristus har ikke sendt meg ut for å døpe, men for å forkynne evangeliet, og det ikke med talekunst og visdom, så Kristi kors ikke skal miste sin kraft» (1 Kor 1:17).
Før Paulus sier disse ord, nevner han de få han døpte, før han skjønte at dette ikke var hans oppgave – og ikke minst hvorfor dette ikke kunne være hans oppgave. Her plikter vi faktisk å forstå hvorfor Paulus ikke var utsendt for å døpe, for ellers vil jo diskusjonen om disse ting aldri ta slutt. For menigheten finnes det bare én dåp, slik Paulus sier:
2) «Én Herre, én tro, én dåp» (Ef 4:5). Paulus forteller oss endatil – og heldigvis – hva som er hensikten med denne ene dåp:
3) «Slik kroppen er én selv om den har mange lemmer, og alle lemmene utgjør én kropp enda de er mange, slik er det også med Kristus. For med én Ånd ble vi alle døpt til å være ett legeme, enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie, og alle fikk vi én Ånd å drikke. For kroppen består ikke av én kroppsdel, men av mange» (1 Kor 12:12–14).
Denne ene dåp – dåpen i Den Hellige Ånd – den kan ikke utføres av mennesker, men av Herren selv. Og dette er naturligvis grunnen for at Paulus ikke ble utsendt for å døpe med den ene dåp som gjelder menigheten.
Noen hevder, på tross av disse ord, at ikke alle Kristustroende og gjenfødte er døpt med Den Hellige Ånd, men disse er mest opptatt av tradisjoner basert på ubibelsk lære og de kan heller ikke ha skjønt at uten Åndens dåp og derved lem på Kristi legeme er et menneske i denne nådens husholdning fortapt.
Men skal vi ikke følge Jesus, som befalte sine disipler å døpe? Det er riktig at vi skal følge Jesus, men vi skal følge Jesus slik han åpenbarte seg for sin utvalgte apostel Paulus. Det var jo Jesus Kristus og Gud Fader som sendte Paulus til oss, for å instruere oss om hvordan vi skulle leve etter Guds vilje. Og derfor sier Paulus disse ord:
4) «Bli også dere mine etterfølgere, brødre, og akt på dem som vandrer således som dere har oss til forbilde!» (Fil 3:17).
5) «Men ham som er mektig til å styrke dere etter mitt evangelium og Jesu Kristi forkynnelse, etter åpenbaringen av den hemmelighet som har vært fortidd i evige tider» (Rom 16:25, se også Rom 2:16 og 2 Tim 2:8).
Vi, menigheten – den nye skapning – skal være vår apostel Paulus etterfølgere, og vi er derfor heller ikke utsendt for å døpe – med vann. Det er jo kun Herrens selv som kan se hva som bor i våre hjerter, og som ved dette skal døpe med sin Ånd de som tror på han og hans stedfortredende verk på Golgata kors.
Herren selv skal døpe oss med denne ene dåp som gjelder i denne nådens husholdning – dåpen i Den Hellige Ånd. Når Paulus sier «mitt evangelium», så er dette samtidig Jesu evangelium (1 Tess 3:2, 2 Tess 1:8, Rom 15:19, Fil 1:27, Gal 1:7, 1 Kor 9:12, 2 Kor 9:13 og 10:16), men slik Paulus selv fikk åpenbart det av Herren selv.
Jesu dåpsbefaling (Matt 28:19–20) til sine jødiske disipler, henger sammen med hans evangeliserende budskap om «Himlenes rike» (Matt 10:5–7). Dette «riket for Israel» (Apg 1:6), som Gud betingelsesløst lovet Abraham og hans kjødelige etterfølgere, er ved jødenes avvisning av Kristus som den lovede Messias, nå satt på vent mens Gud ved sin Ånd samler alle lemmer på Sønnen Jesu Kristi legeme. Dette legemet som av Paulus er beskrevet slik:
6) «Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere?» (1 Kor 3:16).
Når dette Herrens legeme er fulltallig og herliggjort, vil Herren selv hente det opp til seg ved opprykkelsen (1 Kor 15:50–54, 1 Tess 4:15–18. Deretter vil det igjen bli profetisk tid for Israels hus, for da er tiden kommet for Daniels 70. åruke – den sjuårige trengselstid. I denne kommende tid er «Guds tempel og Åndens bolig» flyttet fra jorden til Guds himmel.
Da vil den eneste dåp være dåpen i vann, og de 144.000 jødiske Guds tjenere (Åp 7:3–8) – etterfølgerne av Jesu historiske disipler – skal fortsette det evangeliserende budskap om det nært forestående «riket for Israel».
Det er når man ikke forstår disse ting at det blir diskusjoner om dåp, som slett ikke er ensbetydende med vann. Det er for meg helt ubegripelig at den karismatiske bevegelse ikke ser og forstår disse helt grunnleggende ting angående temaet dåp.