Debatt

KRISTENDOM OG ISLAM: Bibelen og Koranen.

Der Human-Etisk Forbund tier: Muhammed sammenlignet med Jesus

Publisert Sist oppdatert

I et innlegg i Dagen 5. januar utfordret Dag T. Elgvin Human-Etisk Forbund på «felles spilleregler» i samfunnet, og antydet at det kan være viktigere å kjempe mot islamsk påvirkning av samfunnet enn mot kristendommen.

Da det ikke kom svar på ni dager, sendte han teksten i epost til HEF og ba om svar. Dessverre, ikke noe svar kom de neste to ukene heller.

HEF har i 25 år vært negativ til kristendommen. Hvis det er vanskelig å mene noe om islam, kan det kanskje hjelpe å se på etikken til de to hovedpersonene i islam og kristendommen.

Jesus la vekt på å være venn, også med folk som hadde dårlig rykte i samfunnet, syndere og tollere (Matt 11,19) og skjøger (Luk 7,36ff). Muhammad sa: «Vær ikke sammen med noen som ikke er troende, og bare la en som er from, spise hos deg» (Abu Dawud 41:4832).

Jesus sa: «Du skal ikke stjele» (Matt 19,18). Muhammad startet sin militære karriere med å raide karavaner fra Mekka og stjele varene. Senere viste han bort flere tusen jøder i Medina og overtok eiendelene og eiendommene deres. Regelrett tyveri. En lett tilgjengelig kilde er Halvor Tjønns bok «Muhammed. Profet og kriger».

Jesus var tydelig på at tilhengerne hans ikke skulle lyve (Matt 19,18). Muhammad ga tilhengerne sine klarsignal til å lyve hvis det var nødvendig for å utbre islams sak og til og med drepe en fiende.

Ett av de første tilfellene gjaldt en jøde, Ka'b bin Al-Ashraf, som hadde skrevet nidvers mot profeten: For å få ham til å åpne porten, løy de med at de hadde vendt seg imot Muhammad (Bukhari vol 4, bok 52, nr. 270 og 271 og bok 50 nr. 369).

Jesus godtok ikke drap: «Stikk sverdet i sliren» (Matt 26,52). Muhammad brukte sverdet fra første raid i Medina. Han sørget for at 6–700 jøder i Medina ble halshugd.

Mange hadither viser at han godtok voldsbruk. Her er én: «Å kjempe for Allahs sak om formiddagen eller om ettermiddagen er bedre enn hele verden og hva som er i den» (Bukhari 4:52:50).

Spørsmålet er om HEF ser dette og begynner å arbeide like aktivt mot islam som man har gjort mot kristendommen.

Muhammad satte voldsbruken inn i en religiøs kontekst: «Vit at Paradiset er under skyggen av sverdet» (Bukhari 4:52:73). Og denne: «En mann kom til profeten og spurte: 'Én mann kjemper for krigsbytte, en annen for berømmelse og en tredje for å vise seg frem; hvem av dem kjemper for Allahs sak?' Profeten sa: 'Den som kjemper for at Allahs ord (dvs. islam) skal være overlegent, kjemper for Allahs sak.'» (Bukhari 4:52:65).

Tjenersinn er også en forskjell. Jesus sa: «Den som vil være stor, skal være den andres tjener» (Matt 20,26). Muhammad sa: «En troende som gjør sitt ytterste for Allahs sak med sitt liv og eiendom, er størst blant folket» (Bukhari 4:52:45).

Flere eksempler kan man finne hos Einar Gelius: «Jesus og Muhammed» og i Mark Gabriels bok med samme navn.

Mange politikere er stolte over at Norge er et tillitssamfunn. Tillit handler om å stole på noen man ikke kjenner. Det kan vi gjøre når vi har felles verdier.

Mange i landet vårt har nå Muhammads liv som forbilde – med helt andre verdier enn våre, og dette utgjør en fare for tillitssamfunnet. Spørsmålet er om HEF ser dette og begynner å arbeide like aktivt mot islam som man har gjort mot kristendommen. Vi forventer at HEF toner flagg om dette nå.

Powered by Labrador CMS