Leder

LEDER: Øystein Gjerme leder Pinsebevegelsen i Norge.

Det er Gjerme som må håndtere krisen, hvis Hegertuns teologi får fotfeste

Vi hadde håpet Øystein Gjerme ville stått sammen med Dagen i den klare avvisningen av Terje Hegertuns liberale samlivsteologi.

Publisert Sist oppdatert

Helgens utspill fra Pinsebevegelsens leder Øystein Gjerme mot Dagens lederartikkel var overraskende. På flere måter.

Vi er for det første litt forbauset over at Gjerme har tolket vår leder som et «personangrep» mot Terje Hegertun.

Helt fra første stund har vi oppfattet dette som en teologisk debatt. Ja, vi har forstått det slik at det nettopp var for å skape debatt at Hegertun skrev den omstridte boken «Det trofaste samlivet».

Og med hans egen kjennskap til det kristne landskapet - ikke minst som tidligere redaktør i Korsets Seier - kunne det neppe komme som noen stor overraskelse at snuoperasjonen hans i samlivsteologien ville skape sterke reaksjoner.

Terje Hegertun er en skarpskodd akademiker, en mangeårig lederskikkelse i Pinsebevegelsen og en offentlig person. Hvis noen skulle tåle å stå i et slikt ordskifte, som han for øvrig selv har initiert, så måtte det vel være han.

Det var i hvert fall vårt utgangspunkt.

Bakgrunnen for den omtalte lederartikkelen er det også viktig å være klar over. For den var et svar på et spørsmål vi ble stilt i et leserinnlegg om hvorvidt Dagen mener at Hegertun står for en liberalteologisk holdning i dette spørsmålet.

Det spørsmålet svarte vi på. Og vi begrunnet vårt syn.

Det ber vi ikke om unnskyldning for.

Vi vil i tillegg nevne at det er ingenting av det vi har skrevet i denne saken som vi ikke også har sagt til Terje Hegertun direkte, ansikt til ansikt.

Det er litt vanskelig å få nøyaktig tak på hva det er i vår leder som Gjerme reagerer så sterkt på. Men i uttalelsen hans nevnes uttrykket «polariserende karakteristikker». Og den eneste karakteristikken vi har kommet med i denne lederen, er betegnelsen «liberalteolog».

Men det som utgangspunkt vil det være nærliggende å trekke slutningen at det er denne betegnelsen på Terje Hegertun som Øystein Gjerme mener representerer uthenging og personangrep.

Vi er enig med Gjerme i at vi alle bør alle legge vinn på å omtale hverandre på en respektfull måte. Og vi skrev jo i lederen at vi setter pris på Hegertun som person.

La oss også presisere at det er på samlivsområdet at vi har karakterisert Terje Hegertun som en liberal teolog. Vi har ikke sagt at det nødvendigvis gjelder andre områder av hans teologi, selv om hans bibelbruk - eller eventuelt mangelen på det - i dette spørsmålet, har potensiale i seg til å prege også andre teologiske felt.

Uansett er vi dypt uenig med Gjerme i at det skulle være respektløst å kalle liberal teologi for liberal teologi eller en liberal teolog for en liberal teolog. Det lover i det hele tatt ikke godt for motstandskraften mot liberalteologien hvis man ikke skal kunne kalle den ved dens rette navn. Hvis det å bruke sakssvarende ord blir sett på som å henge ut mennesker.

Vi vil også minne om at Pinsebevegelsens egne teologer bruker samme typen ord om dette fenomenet.

Øyvind Gaarder Andersen er førstelektor ved Høyskolen for ledelse og teologi og slår i et innlegg i Dagen fast det som bør være ganske åpenbart:

«Hegertun mener at vi, i vår tid, på dette lærepunkt vet bedre enn Paulus, og derfor ikke behøver følge hva han sier. Hegertun anvender her en liberalteologisk tolkningsmetode. Skriftens lære avvises ut fra vår påståtte bedre innsikt. Konsekvensen blir at Bibelen på dette punkt ikke er øverste autoritet i tro, lære, etikk og moral.»

Vi tror at Øystein Gjerme for egen del står fullt og fast på det klassiske synet på ekteskapet. Det fastslo han nylig i et intervju her i Dagen.

Og vi noterer oss at han igjen ser grunn til å understreke det poenget etter helgens utspill.

Det er nok klokt.

For selv om det ikke var hensikten med helgens utspill, er det nok likevel mange som vil tolke det som en legitimering av teologien til Terje Hegertun. Det er helt tydelig av de uvanlig mange reaksjonene som har nådd oss i kjølvannet av det Gjerme sa.

I den forbindelse bør man merke seg den advarselen tidligere nevnte Øyvind Gaarder Andersen kommer med i artikkelen sin om hvilke konsekvenser Hegertuns teologi kan få for norske pinsevenner:

«Skulle noen pinsemenighet akseptere likekjønnet ekteskap, og gå inn for to syn på dette området, vil det uten tvil splitte Pinsebevegelsen.»

Vi vil også minne om hva en annen pinseteolog, David Aanje, nylig sa til Dagen i et intervju som handlet om dette spørsmålet:

«Står vi ikkje fast ved Guds ord, er det ingen vits i å vere kyrkje. Det er Bibelen som skal forandre oss, ikkje vi som skal forandre den.»

Akkurat så alvorlig er dette spørsmålet.

Og det er faktisk dette som forundrer oss aller mest med det Gjerme sa i helgen. At den som vil få de største problemene i fanget på grunn av Hegertuns teologi, likevel er den som rykker kraftigst ut til forsvar når den teologien kritiseres.

Selv om det ikke var hensikten med helgens utspill, er det nok likevel mange som vil tolke det som en legitimering av teologien til Terje Hegertun.

Her hadde vi faktisk håpet på en helt annen reaksjon fra Øystein Gjerme. At han kunne stå sammen med oss i en klar avvisning av dette teologiske tankegodset som har så stort skadepotensial for den bevegelsen han leder.

For det er jo han som vil måtte håndtere den stormen som kommer til å feie over Pinsebevegelsen, hvis Hegertun-synet skulle få fotfeste blant norske pinsevenner.

Powered by Labrador CMS