Leder
Det er trangt i biskop Kari Veitebergs åpne folkekirke
De tøffeste ordbruken mot det 25-årige kirkemøtemedlemmet kommer ikke fra et tilfeldig nettroll, men fra selveste Oslo-biskopen.
Therese Egebakken har til tross for sin unge alder måttet tåle mye. Veldig mye.
Men hun har altså en stamina som imponerer. Til tross for utskjelling, hersketeknikker og personangrep som har pågått over år, så simpelthen nekter hun å trues til taushet. Hun fortsetter å si det hun mener.
Therese Egebakken tør igjen og igjen der andre tier.
Det er rett og slett imponerende.
Den siste runden hun har måttet gå igjennom, har inkludert både biskoppelig irettesettelse og påstander om at hun trakasserer en navngitt prest.
Begge deler helt uten grunn, slik vi ser det.
Damen fra Stavanger gjør tvert imot det mange flere i Den norske kirke burde. Ikke bare la den ene barrieren etter den andre falle til øredøvende taushet fra kirkens medlemmer og folkevalgte, men i stedet stille spørsmål ved den teologiske utviklingen i Norges største kirkesamfunn.
Slik hun altså gjorde tidligere denne måneden i forbindelse med at kirken ordinerte sin første ikke-binære prest.
Begrepet ikke-binær betyr at en person ikke definerer seg verken som mann eller kvinne eller at vedkommende identifiserer seg med begge kjønnskategoriene. Personen kan også hevde at egen kjønnsidentiteten er flytende og i endring gjennom livet.
På Facebook stilte Therese Egebakken spørsmål om hva den nye presten kom til å forkynne angående kjønn. Hvordan ville vedkommende forholde seg til den kristne troen på at Gud skapte oss til mann og kvinne?
Og hun etterlyste klarere teologiske svar på hva biskopene egentlig står for i dette spørsmålet.
Med god grunn.
Men Egebakkens innlegg ble ikke møtt med teologiske motargumenter. Bare kraftige personangrep.
Flere kirkelige ansatte klaget over Egebakken og gav blant annet uttrykk for at man «orker henne bare ikke», som en diakon ordla seg på Facebook.
Egebakkens kollega fra Åpen Folkekirke i Stavanger bispedømme, Dorrit Vignes, beskyldte henne i Vårt Land for «trakassering» av den kommende presten.
Også vi har lest Egebakkens innlegg som hun nå får så mye kritikk for. I motsetning til hennes kritikere kan vi altså ikke se antydninger til trakassering i hun skriver. Den typen innhold er det imidlertid mye av i de tilbakemeldingene hun har mottatt.
Og det bemerkelsesverdige er at det kanskje kraftigste angrepet ikke kom fra et tilfeldig nettroll, men fra selveste Oslo-biskop Kari Veiteberg.
I et ordskifte med Egebakken skrev biskopen at «eg held meg unna deg og FB».
FB er en vanlig forkortelse for Facebook. Men siden hun skrev dette nettopp på Facebook så faller det jo på sin egen urimelighet at det er det sosiale mediet hun holder seg unna.
Da må det jo i stedet være kirkemøtemedlem Egebakken hun ikke vil ha nærkontakt med.
Therese Egebakken undrer seg naturlig nok på hva biskopen egentlig mener med å skrive noe sånt. Hun uttrykker overfor Vårt Land at den typen uttalelser kan gi inntrykk av at Veiteberg «berre er ein biskop for sine likesinna».
Vi frykter dessverre at det ikke er så langt fra sannheten.
Biskop Veiteberg har i etterkant gjort et forsøk på brannslukking. Hun sier at hun ikke ønsket å uttrykke at hun ville holde seg borte fra Egebakken som person, men at hun ikke vil bruke Facebook som arena for denne typen samtaler.
Vi må jo i utgangspunktet tro på at en biskop snakker sant. Men vi klarer likevel ikke å fri oss helt fra tanken om at Veitebergs uvennlige behandling av Therese Egebakken skyldes hennes teologiske overbevisning.
For det er kanskje åpent i Kari Veiteberg folkekirke. Men altså bare hvis du har de tidsriktige liberale synspunktene.