For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Kronikk

RELIGIONSFRIHET: Den religionspolitiske reformperioden 1842–1851 endte dermed med innføring av større religionsfrihet for kristne dissentere og jøder, større frihet for lekfolket innenfor kirken til å samles til oppbyggelige møter, organisere seg i foreninger og til å forkynne, men ikke til større frihet for statskirken til å etablere representative organer for menighetene og for kirken i stort, skriver Per Kristian Aschim. På bildet ser vi Oslo domkirke avbildet i 2021.

Det var ikke tale om likebehandling mellom statsreligionen og dissenterne

Publisert Sist oppdatert

De religionspolitiske reformene i Norge i 1840-årene resulterte i en tilsynelatende spenningsfylt religionspolitikk.

På den ene side ble det innført en viss, men begrenset religionsfrihet for kristne dissentere, og siden også for jøder. På den annen side forble statsreligionen så å si uendret, og det ble svært lite rom for kirkelig selvstendighet eller selvstyre.

Religionsfriheten og en statsreligion som hadde som utgangspunkt at folket er religiøst enhetlig, sto side ved side. Hvordan kan man forstå denne religionspolitikken og rettstilstanden?

Powered by Labrador CMS