Debatt

SØNDAGSSKOLELÆRERE: Unge syrere på kurs for å bli søndagsskolelærere.

Dette kan Syria lære oss om å gi bibelhistoriene videre

Publisert Sist oppdatert

Da den syriske staten nasjonaliserte de kristne skolene i 1967, ble det slutt på kristendomsundervisningen.

Også i Norge ble det store endringer da kristendomsundervisningen i 1997 ble endret til faget KRL og senere RLE og KRLE.

Vi kan ha ett og annet å lære av hvordan de syriske kirkene reagerte da premissene i skolen ble endret.

Sammen med kollega Bernt Greger Olsen har jeg nettopp besøkt Det syriske bibelselskapet. Jeg reiste tankefull hjem av mange grunner. Én av grunnene var møtet med søndagsskolearbeidet i Syria.

Før 1967 hadde kristne i Syria kunnet stole på at barna lærte bibelfortellingene i klasserommet. At de lærte budene, trosbekjennelsen, «Vår Far i himmelen» og ble grunnfestet i tradisjonen de sto i.

I kirkene forsto de umiddelbart hva som sto på spill da det ble slutt på kristendomsundervisning i skolen. Overleveringen av troen til neste generasjon ville bli en kjempeutfordring. Kirkene og kristenfolket ville bli svekket. På sikt kunne det påvirke hele kristendommens posisjon i landet.

Derfor tok kirkene ansvar for kristendomsundervisningen selv og flyttet den inn i kirkebyggene. De satte i gang en systematisk satsing på søndagsskoler.

I dag tilbyr mange syriske kirker søndagsskole til barna er 18 eller ferdige med videregående. Da blir ungdommene selv utfordret til å bli søndagsskolelærere.

Og det er ikke slik at de blir sendt av gårde med et vennlig klapp på skulderen og oppfordringer om å gjøre sitt beste. Nei, de får to års opplæring på fritiden.

«Vi kan ikke ta sjansen på å gi ansvar til folk som ikke kjenner troen og som ikke er flinke med barn», sa en prest om hvorfor de gikk så systematisk til verks.

Søndagsskolearbeidet er et av prosjektene Det Norske Bibelselskap støtter i Syria. Derfor reiste vi til et kirkesenter i Slumfeh, en landsby i fjellene nær Tartous. Her arrangerte Bibelselskapet og lokale kirker kurs for 53 unge som ville bli søndagsskolelærere.

Dagene var fylt med undervisning, oppgaver, leker og utflukter. Om kveldene lød musikk og glade stemmer bak kirkemurene. Deltakerne var som ungdommer flest, og samtidig tok de oppdraget de hadde fått på største alvor.

«Jeg er her for at barn skal få høre bibelhistorier igjen», sa en av ungdommene. Han hadde elsket søndagsskolen da han var yngre, men krigen gjorde det umulig å være med. Nå ville han gi neste generasjon mulighetene han selv ikke fikk.

Status er at mange unge vokser opp med lite kunnskap om kristen tro.

Jeg kunne ikke la være å sammenligne trosopplæringen i Norge og Syria da jeg forlot leiren. I Syria blir det ikke undervist om bibelhistoriene i den offentlige skolen. I Norge blir det undervist en del, men ikke så mye som før.

Tilbakemeldingene fra norsk skole er at KRLE i en del tilfeller blir nedprioritert i konkurranse med tunge fag som matte, norsk og engelsk.

Full av inntrykk fra Syria, tenker jeg at vi skulle la oss inspirere av hvordan de tar overleveringen til neste generasjon dypt alvorlig. At de kan greie å tilby systematisk opplæring i et land med dyp økonomisk krise og store sikkerhetsutfordinger, er bare imponerende.

Så nå jeg spør meg selv: Møter vi oppdraget med å gi bibelfortellingene videre med det alvoret det fortjener her hjemme?

Status er at mange unge vokser opp med lite kunnskap om kristen tro. Dette er alvorlig på mange plan.

Vår respons i Bibelselskapet er å lage ressurser som kan hjelpe både lærerne og kirkene. Derfor har vi nå lansert en helt ny nettportal for skole på bibel.no, der alt materiell er tilpasset de nye læreplanene i KRLE-faget.

Vi håper lærere og kirkelig ansatte vil ta ressursene i bruk, slik at også neste generasjoner barn skal kjenne bibelhistoriene.

Powered by Labrador CMS