«Elia-generasjonen» og Bill Johnson
- Mange er merkelig nok redd Den Hellige Ånd og det Han gjør. De vil ha møtene stille og rolige og med full kontroll. De er redde for å slippe Gud til, skriver Ingeborg Anne Håland.
Flere har hatt gode bidrag til forsvaret av Bill Johnson. Jeg vil bare ta tak i en ting, nemlig Elia-generasjonen som Johnson snakker om.
I GTs siste bok, Malaki, i de to siste versene står det: « Se, Jeg skal sende dere profeten Elia før den store og fryktinngytende Herrens dag kommer. Han skal vende fedrenes hjerte til barna og barnas hjerte til deres fedre, så Jeg ikke skal komme og lyse jorden i bann.»
Så starter evangeliene med døperen Johannes som var den Elia som skulle komme. Selv sa han ikke det om seg selv. Han kalte seg en røst som roper i ødemarken: Rydd veg for Herren! Joh 1:23, Mal 3:1 og Jes 40:3.
Men Jesus sier i Matt 17:11-13: «Sannelig, Elia kommer først og han skal gjenopprette alle ting. Men jeg sier dere at Elia allerede er kommet og de kjente han ikke, men gjorde med han som de ville.» Da forstod disiplene at Han snakket til dem om døperen Johannes.
Jesus sier at døperen Johannes var den Elia som skulle komme. Men så sier Han også at Elia skal komme og gjenopprette alle ting. Det betyr, tror jeg, at det også skal komme en Elia før Jesus kommer tilbake, en som skal gjenopprette alle ting.
Dette harmonerer også med Mal 3:1-2 og 4:5 som omtaler Vegrydderen og Elia som samme person og vi ser at hans tjeneste er nær knyttet til Jesu gjenkomst. Derfor har dette også noe å gjøre med endetiden og ikke bare med Jesu første komme.
Så vet man ikke om den Elia som skal komme er bare èn person. Flere tror det er en Elias' ånd som skal utøses over flere, kanskje over mange. Det er vel dette Bill Johnson mener med Elia-generasjonen. Disse som har Elias' ånd har et særlig kall til å gjenopprette Guds folk før Jesus kommer igjen.
Noen har, som Johnson, et kall til å se helbredelsestjenesten gjenopprettet, andre til å se synd renset ut og hellighet gjenopprettet; til å se nådegavene i funksjon og så videre. Dette for at menigheten skal vokse opp til manns modenhet og til troens enhet. Ef 4.
Døperen Johannes stod i en stor vekkelse. Hele Jerusalem og Judealandet kom til ham og ble døpt. Han skulle forberede folket på å møte sin Gud. Det samme mandatet har vegrydderne i dag. De skal forberede bruden på Brudgommens komme. Derfor venter de på den siste, store vekkelsen før Jesus kommer igjen.
De er også radikale og utfordrer alt som er religiøst og hyklerisk. De blir gjerne sett rart på eller mistrodd, slik Johannes ble.
Til slutt: Hva er det som gjør at predikanter som Bill Johnson blir kritisert? I utgangspunktet tror jeg ikke det er hans kristologi som er problemet. Mange andre har den samme læren som han.
Problemet, slik jeg ser det, er heller det som skjer i Bethel Church, det vil si Den Hellige Ånds gjerninger. Mange er merkelig nok redd Den Hellige Ånd og det Han gjør. De vil ha møtene stille og rolige og med full kontroll. De er redde for å slippe Gud til. De har en forestilling om hvordan Gud er og er ikke åpne for at Han vil noe annet.
Hvis vi leser Apostlenes gjerninger, ser vi at når Den Hellige Ånd er i aksjon, så skjer det ikke alltid lydløst. De både så og hørte at Ånden ble gitt.
Apgj 8:18. Èn har sagt: «Hvis du stikker fingeren opp i en lyspæreholder, så står du ikke stille.» Slik også når Guds kraft treffer et menneske. Men noen steder er det bare syndenød som er tillatt som Åndens verk. Det skulle vi sett mye oftere, for det trengs, men det er ikke bare dette Ånden gjør.
Han gir både latter og tårer, mennesker faller under Hans kraft, Han frelser syndere, Han helbreder syke og setter mennesker i frihet. Han åpenbarer Ordet for oss og gir oss frimodighet og glede og mer til. Og sist, men ikke minst: Han herliggjør Jesus for oss.
Nylig leste jeg i en bok at folk falt under Åndens kraft i Hans Nielsen Hauge-vekkelsen. Dette var helt nytt for meg, og viser at det ikke er noe nytt fenomen. Derfor må vi huske på at det radikale Jesus-livet alltid har utfordret det etablerte og selvtilfredse. La oss prøve alt og ta vare på det gode og glede oss over det Gud gjør.