Debatt
En definisjon av undertrykkelse som skaper undertrykkelse
Ytringsfrihet står sterkt i vårt land. Enhver har frihet til både å ha sin egen tro, og å utøve sin tro offentlig og privat. Dette følger også av FNs erklæring om menneskerettigheter, artikkel 18 og 19.
I et innlegg i Dagen utfordrer tre representanter for Skeivt kristent nettverk (Skn) denne frihet. De sier at de ut fra sitt perspektiv ikke ser «at det kan bli fred i Kirke-Norge før hvert enkelt kirkesamfunn anerkjenner skeives kjærlighet og samliv».
Videre påstås det at skeive undertrykkes i kirkesamfunn hvor deres egen tro og liv ikke aksepteres; det vil si ikke anerkjennes som å være i overensstemmelse med Kristi og apostlenes lære.
En slik forståelse av undertrykkelse kan ikke noe fritt demokrati leve etter.
Homofilt samliv var ikke anerkjent i Norges lover fram til 1972, men har i vår tid fått et sterkt vern i Likestillings- og diskrimineringsloven. Likestillings- og diskrimineringsombudet påpeker like fullt at «et trossamfunns forkynnelse av sin lære, er i kjernen av hva religionsfriheten skal beskytte».
Det betyr at en bestemt gruppe mennesker ikke kan kreve at alle fellesskap skal anerkjenne deres private tro og livsførsel som samsvarende med Kristi og apostlenes forkynnelse og lære. Et slikt krav må jo da også sies å være ringeakt for fri forskning og annerledestenkende mennesker, som har kommet fram til sin tro og sitt syn etter grundige studier og manges erfaringer.
Et slikt krav viser heller ikke respekt for annerledestenkende mennesker som har brukt store private ressurser, tid og krefter på å bygge fellesskap, med den hensikt å bygge og støtte det som etter deres overbevisning er den sanne og sunne tro som Bibelen lærer og vitner om som den frelsende tro og liv.
Der finnes mange kirkesamfunn og fellesskap som anerkjenner likekjønnet samliv. Dessuten har Skn all rett til å danne et eget tros- eller kirkesamfunn, slik andre har gjort før dem når meninger og syn skiltes ad.
Skns ledelse må akseptere at der finnes trosfellesskap som består av mennesker som opplever likekjønnet samliv som krevende, enten det nå er ut fra konkret undervisning i Bibelen, en helhetlig etisk tenkning eller samfunnsmessige overveielser basert på de vurderinger og den lære de finner i Bibelen.
Jeg respekterer homofiles rettigheter til å utøve sin tro. Jeg respekterer også deres rett til å søke å vinne fram i det offentlige rom med sitt syn og sine opplevelser. Men alle som påberoper seg FNs menneskerettigheter og Norges lover, må også selv vise respekt for mennesker med en annen tro og et annet syn.
Trosfrihet og ytringsfrihet har sin pris. Visse ideer, bekjennelser, forkynnelse og læresetninger vil av noen oppleves som utfordrende og vonde, enten de er sanne eller ikke. Men alternativet, hvor en definert gruppe mennesker, ett bestemt kirkesamfunn, eller staten, skal fortelle oss hva som er lov å offentlig tro og ikke tro, vil koste langt, langt mer. Det er da man snakker om undertrykkelse.