Meninger
En fare for kristne: antijødiske tradisjoner
Kan man være luthersk teolog uten at være antisemittisk? Det spørsmålet ble utfordrende for meg, da jeg for mange år siden studerte ved Det Hebraiske Universitet i Jerusalem.
Professoren hadde nettopp gjennomgått litteraturlisten og anbefalte et klassisk verk av en tysk teolog fra slutten av 1800-tallet. Jammen, spurte en av de israelske studentene, var forfatteren ikke antisemitt?
Professoren kikket opp, og så kom svaret: Jo, han var tysk, luthersk teolog, så selvfølgelig var han antisemitt!
Noen av studentene lo, men for meg var svaret ubehagelig. Fordi professoren jo et stykke på vei hadde rett! Altfor mange lutherske teologer og ledere har gjennom tidene uttrykt seg antisemittisk.
Heldigvis har mange kirkesamfunn og organisasjoner gjort opp med fortidens antisemittiske uttalelser. Det er særdeles gledelig! Men det er ikke kun kirker og organisasjoner som har noe i klemme her.
Problemet finnes på grasrotnivå. Blant helt alminnelige kristne, som bestemt ikke hater jøder. I dagligtale bruker vi altfor ofte formuleringer og forestillinger som vi har overtatt fra en langvarig kirkelig tradisjon som er preget av antisemittisme.
Et eksempel er beskrivelsen av Det nye testamente som det kjærlige motspill til det hardhjertede Gamle testamente. For noen år siden hadde Danmarks kristne dagblad en bokanmeldelse, hvor anmelderen roste bokens jødiske hovedperson, fordi han i praksis lever etter det kristne nestekjærlighetsbudet, «selv om han er jøde». Anmelderen glemte, at det «kristne» nestekjærlighetsbudet står i Det gamle testamente!
Som kristne kommer vi altfor lett til å beskrive Det gamle testamente som loven, hard og fordømmende, mens vi kristne heldigvis har det kjærlige evangelium i Det nye testamente. Den slags vrangforestillinger sitter dypt i vår måte å uttrykke oss på. Det må vi gjøre opp med!
Et annet eksempel er fariseerne. I kristen tradisjon er ordet fariseer blitt en magnet for alt ondt: hykleri, selvrettferdighet, hardhjertethet og gold gjerningsrettferdighet. En sånn generalisering er i strid med både den historiske virkelighet og Det nye testamentes nyanserte beskrivelse. Jo, det var utiltalende fariseere, men det var også oppriktige og fromme fariseere. Likesom der i dag finnes både utiltalende og fromme kristne.
La oss som kristne rydde opp i våre nedarvede tradisjoner og slette de antisemittiske tendenser! Så fremtidens professorer ikke skal likestille kristne teologer med antisemitter!