Kronikk
TROSOPPLÆRING: Utvalgets hovedanbefaling er at satsingen videreføres på bakgrunn av erfaringene og kompetansen som er opparbeidet gjennom reformen, skriver Gunhild Tomter Alstad. Bildet er fra trosopplæringskonferansen i 2016.
Johanna Hundvin Almelid
En fremtidsrettet, helhetlig og ambisiøs satsing på kirkelig undervisning og læring
Trosopplæringsutvalget, oppnevnt av Kirkerådet i 2020 for å evaluere trosopplæringsreformen, har levert sin rapport. Vår hovedanbefaling er å fortsette det ambisiøse arbeidet – med noen justeringer av kursen.
Fra tusenårsskiftet har Den norske kirke hatt en fornyet, unik og ambisiøs holdning til og satsing på trosopplæring for alle medlemmer i alderen 0-18 år. Det er lagt ned omfattende innsats på alle nivå i Den norske kirke, i organisasjonene og fagmiljøene for gjennomføring og utvikling av trosopplæringsarbeidet. I mars 2020 vedtok Kirkerådet å oppnevne et utvalg som skulle evaluere denne satsingen.
I rapporten som nå er lagt frem, redegjør Trosopplæringsutvalget for sine vurderinger og anbefalinger for det videre arbeidet med trosopplæring og kirkelig undervisning og læring. Utvalgets vurdering er at satsingen har vært vellykket. Vi understreker i særlig grad den kompetansen som er systematisk opparbeidet i hele kirken gjennom en årrekke.
Tittelen på rapporten er «Helhet, integrering og sammenheng i kirkelig undervisning og læring». Trosopplæringsutvalget baserer sine anbefalinger på spørreundersøkelser, på innspill fra sentrale aktører og enkeltpersoner på feltet, på relevant forskning og på grundige drøftinger innad i utvalget.