En gledens dag

Kirke­mø­tet i Kris­tian­sand valg­te å sette Skrif­ten foran folke­me­nin­gen. Det er det grunn til å takke for, skriver DAGEN på lederplass.

Publisert Sist oppdatert

Når det gjel­der den teo­lo­gis­ke ut­vik­lin­gen i ho­mo­fili­sa­ken, har det vært få glad­mel­din­ger å rap­por­te­re fra Den nors­ke kirke de siste årene.

Desto mer gle­de­lig - og kan­skje også over­ras­ken­de - var ved­ta­ke­ne som ble gjort på kirke­mø­tet i Kris­tian­sand i går etter­mid­dag.

Samt­li­ge ho­mo­li­be­ra­le for­slag falt. Det ble ver­ken åpnet for vig­sel av ho­mo­fi­le eller for­bønns­hand­lin­ger for al­le­re­de inn­gåt­te bor­ger­li­ge ek­te­skap.

Hel­ler ikke for­sla­get om å åpne for for­bønn for like­kjøn­ne­de par «på grunn­lag av den en­kel­tes prests pas­to­ra­le skjønn og an­svar» fikk fler­tall.

Stemme­giv­nin­gen på kirke­mø­tet viser at det til tross for mas­sivt teo­lo­gisk og po­li­tisk press, fort­satt er fler­tall i Den nors­ke kirke for å be­va­re for­stå­el­sen av ek­te­ska­pet som en pakt mel­lom en mann og en kvin­ne. Den nors­ke kir­ken føl­ger der­med den lin­jen som så å si alle kir­ker i hele ver­den er enig i.

Det er sam­ti­dig verdt å merke seg for­skjel­len mel­lom kirke­mø­tets inn­stil­ling og bis­ko­pe­nes stand­punkt. Et fler­tall av bis­ko­pe­ne - åtte av tolv - har sagt ja til for­bønns­li­tur­gi for ho­mo­fi­le par.

Men de fikk altså fler­tal­let på Kirke­mø­tet mot seg. Det bør være et tanke­kors for disse åtte bis­ko­pe­ne. De har altså ikke gras­rota i sin egen kirke­struk­tur med seg i sitt ho­mo­li­be­ra­le syn. Bis­ko­pe­ne er mer li­be­ra­le enn den kir­ken de leder.

Den ver­dens­vide krist­ne kirke har i 2000 år an­sett ek­te­ska­pet mel­lom mann og kvin­ne som den enes­te etisk for­svar­li­ge ram­men rundt sam­liv og sek­su­ali­tet.

Det er der­for litt sur­rea­lis­tisk å se de ut­mel­dings­ak­sjo­ne­ne som nå set­tes i gang mot kir­ken på bak­grunn av dette ved­ta­ket. Man skul­le nes­ten tro det var noe nytt og sjok­ke­ren­de kir­ken hadde fun­net på der nede i Kris­tian­sand.

Det er det selv­føl­ge­lig ikke. Den nors­ke kirke har bare fast­holdt det som den all­tid har ment og stått for.

Like merk­ver­dig er det å se re­ak­sjo­ne­ne fra visse po­li­ti­ke­re som his­ser seg opp over at kir­ken nå ikke vil gå inn for ver­ken ho­mo­vig­sel eller for­bønns­li­tur­gi. AUF-le­der Eskil Pe­der­sen vir­ker å være blant de mest opp­rør­te.

Han opp­trer og ar­gu­men­te­rer som om kir­ken skul­le være en for­len­get arm av det nors­ke so­sial­de­mo­kra­ti­et. Han viser til at kir­ken i Grunn­lo­ven om­ta­les som en folke­kir­ke. Der­for må den også følge folke­me­nin­gen, synes han.

Men ordet «folke­kir­ke» er fak­tisk et to­sta­vel­ses­ord. Selv om Den nors­ke kirke fort­satt har en sær­stil­ling i den nors­ke Grunn­lo­ven, så er den fort­satt like fullt en kirke. Og som kirke så har den en høy­ere for­plik­tel­se enn skif­ten­de tall fra me­nings­må­lings­by­rå­ene. Den er for­plik­tet på Bi­be­len og be­kjen­nel­sen.

Kirke­mø­tet i Kris­tian­sand valg­te å sette Skrif­ten foran folke­me­nin­gen. Det er det grunn til å takke for.

Det skal selv­føl­ge­lig ikke un­der­slås at mindre­tal­let som ville åpne både for vig­sel og li­tur­gi var gans­ke stort. De vil neppe slå seg til ro med tapet som de gikk på i Kris­tian­sand i går.

Det vil med andre ord stå flere slag om denne saken i årene frem­over.

De får vi ta når den tid kom­mer. Ak­ku­rat nå vil vi glede oss over de som øns­ker å pres­se ut­vik­lin­gen i Den nors­ke kirke i ho­mo­li­be­ral ret­ning for en gangs skyld har gått på et ne­der­lag.

Powered by Labrador CMS