En god og en dårlig nyhet
Nå opplever mannen som har evnet å gjøre de fleste fornøyde, hva det betyr å gjøre de fleste misfornøyde.
To samtidige meldinger fra bispekontoret i Tunsberg har fått oppmerksomhet i mediene i starten av uken. Den ene er gledelig, den andre er sørgelig. Forunderlig nok henger de likevel sammen.
LES: Lesbisk prest slått av kvinne
Biskop Per Arne Dahl ble innsatt i embetet i september i fjor. Siden har han ligget lavt i debatten om vigselsliturgi for samkjønnede par. I forbindelse med den kirkelige avstemningen svarte han og de andre nominerte på spørsmål fra Dagen. Der tok han til orde for å innføre en forbønnsliturgi for borgerlig inngåtte «ekteskap» mellom mennesker av samme kjønn. Men han understreket at denne ikke burde ha en vigselsliknende karakter. I november i fjor signaliserte Dahl imidlertid til Aftenposten at han ennå ikke hadde landet i synet på vigsel av homofile par. Dahl ville drøfte saken med sine medarbeidere i bispedømmet. Han sa også at kirken burde vurdere å gi fra seg vigselsretten. Det siste halvåret har det følgelig vært knyttet en viss spenning til hvor Dahl ville lande. Bispekollegiet er som kjent delt i denne saken. Med et ja ville han sørge for et flertall blant biskopene for en ny vigselsliturgi. Med et nei ville det være seks biskoper på hver side.
LES: Helt uakseptabelt å slå lesbisk prest
Mandag kunngjorde biskopen gjennom Tønsberg Blad at det «ikke er noe nytt at jeg står for det klassiske synet på ekteskapet som et forhold mellom kvinne og mann». Gjennom snart 2.000 år har dette vært det eneste standpunktet man kunne forvente fra en kristen leder. Nå krever det faktisk betydelig mot og ryggrad å stå for det samme. Vi er glade for at Dahl gjør dette, og ikke bøyer av for det presset for å nytolke kirkens lære i strid med Bibelen og bekjennelsesskriftene. Hvor sterkt dette presset er, kommer ufiltrert til uttrykk i diverse medier. Prest og artist Bjørn Eidsvåg er en av dem som buldrer mot biskopen. Eidsvåg skriver på sin Facebook-side at han er «eitrandes for at nok en biskop går baklengs inn i framtida under påskudd av å være tro mot kirken».
Men det betyr ikke at alle som støtter Dahl i synet på vigselsliturgi, er fornøyde. Samtidig kom nemlig kunngjøringen om at biskopen vil ordinere den lesbisk samlevende Hanne Marie Pedersen-Eriksen til prestetjeneste. Rolf Kjøde i Levende Folkekirke sier til Dagen at han er svært skuffet. Han mener Dahl slår seg selv på munnen og faller biskop Ingeborg Midttømme i ryggen. Møre-biskopen høstet jo i vår storm for sitt nei til å ordinere Pedersen-Eriksen. Kjødes samarbeidspartner Øivind Benestad uttrykker i Vårt Land dyp glede over at Dahl vil fastholde «Bibelens entydige lære om ekteskapet som en ordning for mann og kvinne». Samtidig undrer Benestad seg stort over at Dahl går innfor en forbønnshandling etter borgerlig inngått ekteskap, som han mener blir «bryllup light».
Som formidler har Dahl sjeldne gaver. På en særegen måte evner han å møte dagens mennesker og koble troen med hverdagslivet. Det har ført til at han opp gjennom årene er blitt omfavnet i alt fra Aftenpostens spalter til bedehusets benkerader. Nå opplever mannen som har evnet å gjøre de fleste fornøyde, hva det betyr å gjøre de fleste misfornøyde. Hele situasjonen viser hvor vanskelig det er å oppfylle biskopenes velbrukte forsikring om at homofilisaken ikke skal være kirkesplittende. Forsikringen ble også gjentatt av Dahl i går. Men saken splitter fordi man må velge om man vil holde seg til Bibelens ord og kirkens lære eller ikke. En mellomposisjon viser seg nok en gang å være umulig.