Meninger
En Gud som ser - også i Afghanistan og Ukraina
For Herrens øye farer over hele jorden, så han kan styrke dem som helhjertet holder seg til ham, leser vi i 2. Krønikerbok 16.9. At den allmektige Gud ser oss når vi lider er en trøst for oss som tror, i en fallen og såret verden.
Med så mange kriger og konflikter i verden er det fristende å tro at Gud har mistet kontroll og overblikk. Men Gud kan lite gjøre med menneskers begjær og grådighet, maktsyke og kamp for egen vinning. Slike drivere ligger bak når politiske og militære ledere begår urett.
Det er menneskers ego og ondskapens opprinnelige far som driver oss til urett og synd. På den annen side er det vår kjærlige Gud som kaller til fredsarbeid og dialog, godhet, trøst og tilgivelse. Det er Ham som gjør oss i stand til å lindre, lege og gjenopprette.
Gud gråter
Heldigvis er det ikke slik at Herren lukker sine øyne for verdens smerte og urett. Jesus gråt over Jerusalem, og han gråter med dem som sørger i dag. Gud sørger over alle overgrep og ondskap som ble begått av russiske styrker i den ukrainske byen Bucha.
Han gråter med enker og barn som har mistet fedre og ektemenn i krigen. Bare i denne ene byen ble minst 458 sivile ukrainere drept, blant dem minst ni barn. Mange sivile ble skutt mens de satt i bilene sine og prøvde å flykte fra byen.
Den første uken i det nye året skrev Dagen om pastor og teolog Fjodor Raychynets som bor i Kyiv og leder en baptistmenighet i byen Bucha. Da de ukrainske styrkene gjenerobret forstaden til Kyiv, var pastor Fjodor blant de første som bevitnet overgrepene, i en delegasjon med Ukrainas president Zelensky.
Til Dagen fortalte pastor Raychynets at menigheten hans nå fungerer som et senter for utdeling av hjelp fra FNs World Food Program til byen. Selv om pastor Fjodor er pasifist, velsigner han allikevel soldater i menigheten som ønsker å beskytte fedrelandet. Nå er han også utvalgt til å delta i en kommisjon som skal dokumentere krigsforbrytelser gjort i Bucha.
Gud våker
Noen land har vært preget av urett og ondskap gjennom flere tiår. Afghanistan har en slik historie hvor kriger har blitt avløst av voldsbølger og vanstyre, svik fra vestlige land og igjen undertrykket av militære islamister i Taliban.
Etter at Taliban tok makten, går de fra hus til hus for å avdekke og straffe folk som har brutt sharialover eller forlatt islam. Finner de jenter over 12 år, blir disse gjerne tvunget til å giftes bort til Taliban-krigere. Man kunne spørre om Gud har glemt det afghanske folket og deres nød.
Men Gud har enkeltpersoner som følger Jesus i landet. Han har kalt på vektere til å våke i bønn over folket, både i Afghanistan og blant diasporaen. Disse roper til Gud dag og natt om fred og frihet, og Gud ser deres lengsler og hører deres rop. I Jeremia 1 lover Gud profeten at han våker over sitt ord og vil gjennomføre det han har sagt.
Dermed velger jeg å tro at Gud fremdeles våker over Afghanistan og landets befolkning. Og jeg har det håp til Gud at Han en gang vil sette en stopper for vold og overgrep i det hardt rammede landet, og at Han en dag vil hevne all ondskap og la ofrene for denne få sin rett.
Gud ser
Enkelte land er så lukket for omverdenen at urett og nød vanskelig kan dokumenteres. Nettopp dette har vært situasjonen i provinsen Tigray i Etiopia, hvor eritreiske soldater har stått bak forferdelige overgrep, samtidig som naboprovinsene i Etiopia ikke har beskyttet befolkningen.
Derimot har etiopiske myndigheter svart med å stenge all kommunikasjon inn og ut av Tigray, inkludert matforsyninger og medisiner, internasjonal presse og FN-personell. Også internett, mobildekning og bankforbindelser har vært kuttet og befolkningen har vært avskåret fra omverdenen. Men Gud har sett alle overgrep som er gjennomført i Tigray, og en dag er håpet at disse overgrepene også skal avdekkes og dokumenteres.
Sann nåde innebærer omvendelse og bønn om tilgivelse.
La oss be om at Gud skal møte befolkningen i Tigray slik han møtte Hagar, Abraham og Saras egyptiske tjenestekvinne. Gud så Hagar i ørkenen, selv da ingen andre visste hvor hun var. Han talte til henne med myndighet og håp, og Hagar svarte med å oppkalle stedet etter sin opplevelse med Gud; Herren har virkelig sett meg. (1. Mos 16.8).
Dommens Gud
I en verden av urett og ondskap roper ofrene for overgrepene til Gud om rettferdighet. Da Kain hadde drept sin bror, Abel, sa Herren til ham; Din brors blod roper til meg fra jorden, (1. Mosebok 4.10). Også i dag roper de undertrykkedes blod til Herren om et oppgjør mot vold og urett. Også i dag roper martyrenes blod om rettferdighet.
Det samme påpekte pastor Fjodor Raychynets i sitt foredrag om teologi i krigstid, ved Høyskolen for ledelse og teologi og til Dagens journalist: – Kirken i Ukraina har et håp om rettferdighet, en sann rettferdighet som også avdekker sannheten og ansvarliggjør urett.
Sann nåde er ikke at overgrep dyttes under teppet og skjules. Sann nåde innebærer omvendelse og bønn om tilgivelse, slik at skyldbrevet som ble naglet til korset, for både krigsforbryterne og for meg, faktisk kan få et oppgjør til frelse og en ny start (Kol. 2.14).