For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner

Du kan betale med vipps

Er du allerede abonnent?

KJØP

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Debatt

LIVET: Vi forbereder ikke barn og ungdom til voksenlivet og et komplekst samfunn uten å snakke om vanskelige spørsmål og livets realiteter, skriver Arnfinn Wennemo.

En lærer som utfordrer eller provoserer elevene, krenker ikke

Publisert Sist oppdatert

En kvinne blir voldtatt av en guttegjeng. En gutt blir mishandlet av sin far. En elev blir tatt med ut på gangen av læreren. En annen elev er uenig med læreren. Disse sakene synes å ha lite til felles. Bortsett fra én ting: De har blitt omtalt som krenkelser.

En krenkelse kan tydeligvis være så mangt.

En krenkelse oppfattes likevel alltid som en svært alvorlig handling. Mange har fått erfare nettopp dette. Ikke minst i skolesammenheng. Lærere som har blitt beskyldt for krenkelse, har etter lovens krav fått opprettet såkalt 9 A-5-sak mot seg. Dette har ført til sykmeldinger for søvnproblemer og depresjoner, trusler om oppsigelser og oppsigelser. For noen er «krenkelse» mye mer enn et ord.

Powered by Labrador CMS