Debatt
HIMMELDRONNINGEN: Det er en harmløs Jesus som er lett å svelge for de fleste, men det er ikke en sann Jesus, skriver Johannes Aase. Esben Esther Pirelli Benestad (bildet) har rollen som Jesus i teaterstykket.
Herman Frantzen
En ynkeligere og svakere Jesus skal man lete lenge etter
Det største problemet med det omstridte teaterstykket «Evangeliet etter Jesus, Himmelens dronning» er ikke nødvendigvis at Jesus framstilles som trans. Dette konseptet bryter selvsagt med den bibelske og historiske Jesus. Han var en jødisk mann som levde for 2000 år siden.
Det er det ingen seriøs tvil om. Likevel er det ikke rart at et teaterstykke tar seg kunstneriske friheter med hvordan de framstiller historiske personer. Gud er på mange måter abstrakt i sin form. I filmen «The Shack» er for eksempel Faderen framstilt som en mørkhudet kvinne, Den Hellige Ånd er en asiatisk kvinne, og Jesus er ironisk nok en jødisk mann.
Man kan føle seg støtt og provosert av at Jesus er framstilt som trans, men det er selvsagt vel innenfor ytringsfrihetens grenser å framstille ham slik. Nei, det største problemet med stykket er nemlig at det ikke anerkjenner Jesus som Gud, og at kirken tillater og godkjenner et slikt «tomt» evangelium.