Debatt

ENDETIDEN: En mer eller mindre usynlig gjenkomst strider imidlertid mot Jesu egne ord om hvordan hans gjenkomst skal være, skriver Axel Lundholm Saxe.

Endetidsteologi: Det finnes andre og bedre alternativ

Publisert Sist oppdatert

Viser til den seneste tidens debatt i Dagen mellom representanter for to forskjellige syn – dispensasjonalisme og preterisme – på Bibelens profetier om endetiden og Jesu gjenkomst.

De to nevnte synene har det tilfelles at de begge opererer med en mer eller mindre usynlig gjenkomst av Jesus, enten i fortiden (preterisme) eller i fremtiden (dispensasjonalisme).

En mer eller mindre usynlig gjenkomst strider imidlertid mot Jesu egne ord om hvordan hans gjenkomst skal være: «For som lynet går ut fra øst og skinner like til vest, slik skal Menneskesønnens komme være» (Matt 24,27; jevnfør Luk 17,24; Matt 26,64; Åp 1,7).

Dessuten står og faller preterismen blant annet med en teori om at Åpenbaringsboken, og dermed altså også gjenkomstprofetien i Åp 1,7, ble skrevet rett før år 70 e.Kr.

Men flere oldkirkelige vitner er jo samstemte om at Åpenbaringsboken ble til under det romerske keiserdømmets omfattende forfølgelse av de kristne på 90-tallet e.Kr.

Hva angår dispensasjonalismen så innebærer den en så omfattende omtolkning av Bibelens lære om endetiden, at det ikke er underlig at noen som har blitt oppflasket med denne endetidslære må reagere, når de får øynene opp for hvor uholdbar den dispensasjonalistiske omtolkningen i virkeligheten er!

I avdøde bibelskolelærer Lars Eritslands bok: «Herren kommer. Om Jesu gjenkomst og de siste tider» (Oslo 1992), blir det for eksempel klart påvist hvordan en dispensasjonalistisk lære om at menigheten ikke skal gjennom den store trengselen under Antikrist, strider mot Skriften (s. 74ff).

Men en preteristisk lære som innebærer at Gud ikke lenger skulle ha noe spesielt fore med Israel/jødene som folk, blir på den andre siden like så klart avvist av Eritsland som stridende mot Skriften (s. 94ff).

En lignende tolkning av Skriftens lære om endetiden (som Eritslands) finner man i avdøde biskop Erling Utnems bok: «Jesu gjenkomst – verdens håp» (Oslo 1992). Og i 2019 utkom det på Media Forlag en bok med spesiell front mot dispensasjonalismen: «Ikke redd for Antikrist. Hvorfor vi ikke tror på opprykkelse før trengselstiden», av Michael L. Brown og Craig S. Keener.

Poenget mitt med å nevne disse bøkene er at man ikke er nødt til å velge mellom dispensasjonalisme og preterisme. Det finnes andre og bedre alternativ (uten at jeg dermed vil påstå at noen av de her nevnte bøkene skulle ha sagt det siste ordet om den rette forståelsen av Bibelens endetidslære)!

Powered by Labrador CMS