For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Meninger

FLYSTRIPE: Det eneste reelle alternativet er å reise med et av småflyene til Mission Aviation Fellowship, og lande på ei mer eller mindre provisorisk flystripe i bushen, skriver spaltisten.

Eneste farbare vei til Sør-Sudans fredslandsby

Publisert

Mot grensen til Etiopia, langt fra hovedstaden Juba i Sør-Sudan, ligger et av de mest avsidesliggende stedene jeg noensinne har besøkt. Det er kanskje mulig å nå området med bil, men veiene er elendige, og tidvis uframkommelige. I tillegg er kjøretøy utsatt for voldelige angrep.

Det eneste reelle alternativet er å reise med et av småflyene til Mission Aviation Fellowship, og lande på ei mer eller mindre provisorisk flystripe i bushen. Før flyet kan lande, må pilotene sirkle noen ganger over stripa for å forsikre seg om at det ikke befinner seg beitende husdyr på den.

Det var her at biskop Paride Taban startet et helt spesielt prosjekt – fredslandsbyen Kuron. Her tilbys det helsetjenester og utdanning til menneskene som bor i området. Og det er det eneste tilbudet i mange, mange mils omkrets.

Powered by Labrador CMS