«Enig med Børre Knudsen i metode, men ikke i sak»
Endel av prisen familien Knudsen betalte i abortkampen skyldes at vi som kristenfolk i så stor grad ble en gruppe feiginger som skulle redde våre egne skinn, skriver Torkild Masvie.
Hver gang vi kristne har sagt at vi er «enige med Børre Knudsen i sak, men ikke i metode», så har vi i bunn og grunn sviktet saken - kampen mot abort, kampen for det ufødte livet. Filosofen Arne Næss skal ha sagt til Børre Knudsen:
«Jeg er enig med deg i metode, men ikke i sak.»
For Næss var tydelig på at Knudsens ikkevoldslinje for å fremme en slik sak var midt i blinken, og i tråd med de virkemidler Næss selv mente var relevante, bare at Næss selv var for abort. Næss har selvfølgelig rett.
De som står godt på avstand og ikke skal bale med konsekvensene, kan tenke prinsipielt klart.
Når kristne strømmer til kinoene for å se filmen om Børre og Ragnhild Knudsen så er det utelukkende på grunn av mannen og metodene han brukte, og ikke på grunn av abortsaken.
I abortsaken er han jo, etter vårt eget utsagn, ikke unik på noen måte. Vi mener jo praktisk talt alle at vi er enige med ham i sak. Og hva er saken?
Det er at mennesket med hele sitt menneskeverd blir til i unnfangelsen, og at det er menneskebarn som drepes ved abortene. Finnes det da en ikkevoldslinje som er for sterk til å bruke for å stoppe drap av uskyldige mennesker?
Det kristne logiske svaret er «nei». Utsagnet fra oss «enig i sak, men ikke i metode» er dypest sett et utsagn om at vi ikke er enige i sak. Sannheten om oss som kristenfolk er at vi i skremmende grad har vært uenige med Børre Knudsen i sak!
For hadde vi vært enige i sak så ville vi heller sagt. «Gud velsigne dem som Han har gitt mot til å gjøre noe jeg ikke har mot til. Jeg får gjøre det jeg greier og det jeg har tro på.»
Hver gang vi sa og sier «enig i sak, men ikke i metode» satte vi Børre Knudsen og hans familie mer og mer alene i selve «saken» - abortsaken.
Endel av prisen familien Knudsen betalte i abortkampen skyldes at vi som kristenfolk i så stor grad ble en gruppe feiginger som skulle redde våre egne skinn.
Å påstå, som noen gjør, at Børre Knudsen har bidratt til å ødelegge for abortsaken og skremt meningsfeller ut av abortkampen i Norge er ren personlig synsing. En sammenliknende studie av abortsaken i Norge og Sverige vil avdekke at abortkampen står svakere der, og med høyere aborttall enn i Norge.
En svensk kirkeleder sa en gang til meg. «I Sverige er det ikke noen vesentlig kristent abortengasjement. Det er fordi vi aldri har hatt en Børre Knudsen.»
Det er Børre Knudsens og Ludvig Nessas metode som har gjort at abortsaken fremdeles står så sterkt som den gjør i Norge. Det er han som har vekket så mange av oss sløve til å gjøre mer enn vi ellers ville ha gjort.
Den som er enig med Børre Knudsen i sak må finne måter å fortsette abortkampen på som kjemper for menneskelivet fra unnfangelse og så lenge svangerskapet varer. Resten kan smykke seg med at de er enige i metode, men ikke i sak.