Er evolusjonsteorien ateistisk?

I seg selv er naturvitenskapens metoder agnostiske, ikke ateistiske. Metodene gir oss sannheter, men ikke «Sannheten», skriver Hallvard N. Jørgensen.

Publisert Sist oppdatert

Jeg tak­ker Kjell Tve­ter for hans re­spons til min kro­nikk i Dagen 8. mai («Teo­lo­gis­ke skis­ser om evo­lu­sjon»).

Jeg verd­set­ter dia­log, sær­lig når man sam­men kan søke sann­het. Tve­ters ar­gu­men­ta­sjon har imid­ler­tid flere dypt pro­ble­ma­tis­ke sider, som jeg øns­ker å peke på.

Tve­ter hev­der først at «[Jør­gen­sen] er­klæ­rer at han slut­ter seg helt til evo­lu­sjons­læ­ren». Men dette har jeg ikke sagt. Jeg sa: «Selv anser jeg evo­lu­sjons­ut­vik­lin­gensom et vi­ten­ska­pe­lig fak­tum».

Det er en gans­ke annen på­stand. Jeg har ikke bun­det meg til noen full til­slut­ning til klas­sisk eller mo­der­ne evo­lu­sjons­bio­lo­gi - her er mange på­gå­en­de de­bat­ter. Men jeg har for­svart idéen om at alle arter er sprun­get ut av tid­li­ge­re arter, og har fel­les stam­fed­re.

I alle fall viste jeg til flere fag­bø­ker som har vært med på å over­be­vi­se meg om mitt nevn­te stand­punkt. Tve­ter ret­ter di­ver­se an­kla­ger mot disse.

Jeg hen­vis­te til bio­logi­pro­fes­sor Jerry Coy­nes bok «Why evo­lu­tion is true». Tve­ter peker på at Jerry Coyne er en sterk ate­ist. Dette stem­mer, men hvor­dan er det re­le­vant?

En for­fat­ters livs­syn gir i ut­gangs­punk­tet ingen grunn til å av­vise hans na­tur­vi­ten­ska­pe­li­ge ar­gu­men­ta­sjon, som må vur­de­res på eget grunn­lag.

De fles­te av de ar­gu­men­ter som Coyne frem­mer i den nevn­te boka, pre­sen­te­rer em­pi­risk ba­sert nor­mal­vi­ten­skap, og er etter mitt syn se­riø­se og over­be­vi­sen­de.

Jeg nevn­te vi­de­re den ka­tols­ke pro­fes­sor i bio­lo­gi Ken­neth Mil­ler, som står bak boka «Fin­ding Dar­win's God». Tve­ter hev­der at Mil­ler «over­ho­det ikke gir Gud plass i na­tu­ren».

Men dette er ikke etter­ret­te­lig. I ka­pit­tel 7 i boka, «Beyond ma­te­ria­lism», kan en­hver lese Mil­lers re­flek­sjo­ner om hvor­dan kvante­fy­sik­ken har gitt oss en for­stå­el­se av ver­den som ikke kan for­enes med me­ka­nis­tisk ma­te­ria­lis­me, d. e. et vir­ke­lig­hets­bil­de som fak­tisk ute­luk­ker Gud. Mil­ler er na­tur­lig nok ikke vel­dig ty­de­lig på hvor­dan Gud vir­ker i ver­den, men han an­ty­der visse løs­nin­ger.

Vi­de­re hen­vis­te jeg til den grun­di­ge, po­pu­lær­vi­ten­ska­pe­li­ge fag­boka «Evo­lu­tion: What the fos­sils say and why it mat­ters». Boka er skre­vet av den le­den­de pa­le­on­to­lo­gen og geo­lo­gen Do­nald Prot­hero.

Men Tve­ter av­skri­ver Prot­hero. Hvor­dan? Ved å vise til at Prot­hero i en annen lære­bok han har skre­vet, tar i bruk Ernst Haeckels dis­kre­di­ter­te fos­ter­teg­nin­ger.

Men hvor­dan er dette re­le­vant? Evo­lu­sjons­bio­lo­gi­en sine ar­bei­der med fos­ter­ut­vik­ling og ho­mo­lo­gi byg­ger ikke len­ger på Haeckel.

Prot­he­ros fag­li­ge tyng­de og an­er­kjen­nel­se står uan­sett fjell­støtt, og boka jeg hen­vis­te til, med dens ar­gu­men­ter, må vur­de­res på egne pre­mis­ser.

Jeg viste til pro­fes­sor i gen­etikk, Da­ni­el Fai­r­banks, sin bok «Re­lics of Eden: The power­ful evi­den­ce of evo­lu­tion in human DNA».

Tve­ter av­fei­er boken slik: «Fai­r­banks er en evo­lu­sjons­bio­log som blant annet har stu­dert kro­mo­som­fu­sjo­ner, og tol­ker sine funn i over­ens­stem­mel­se med na­tu­ra­lis­tisk evo­lu­sjon».

Det Tve­ter unn­la­ter å nevne, er at Fai­r­banks fak­tisk gir grun­di­ge drøf­tin­ger av ulike tol­kings­mu­lig­he­ter, for de ak­tu­el­le data i arve­ma­te­ria­let. Han viser at men­nes­ke­lig evo­lu­sjo­nært slekt­skap med andre arter - for ek­sem­pel oran­gu­tang, sjim­pan­se og go­ril­la - er den over­le­gent beste for­kla­rin­gen på de data vi har. Jeg opp­ford­rer in­ter­es­ser­te le­se­re til å kjøpe boka, og etter­prø­ve det jeg her sier.

På Verdi­de­batt.no ble jeg så ut­ford­ret til å si noe om så­kalt «In­tel­li­gent De­sign» teori. Jeg hen­vis­te da kort til den ka­tols­ke fi­lo­so­fen Ed­ward Feser, som kri­ti­se­rer denne typen re­son­ne­ring.

Det er to ho­ved­år­sa­ker til at Feser av­vi­ser ID. Den ene grun­nen, som Tve­ter nev­ner, er at ID etter alt å dømme im­pli­se­rer et så­kalt «an­tro­po­mor­fisk guds­bil­de» - et for men­nes­ke­lig og kon­kret bilde av Gud som en «de­sig­ner» eller «bygg­mes­ter».

Den andre og vik­tigs­te grun­nen, som Tve­ter ikke nev­ner, er at ID synes å for­ut­set­te et me­ka­nis­tisk ver­dens­bil­de. Det vil si et bilde av ver­den som grunn­leg­gen­de me­ka­nisk, uten iboen­de for­mål og for­mer. Om Tve­ter vir­ke­lig vil for­stå den dy­pes­te krist­ne kri­tik­ken av ID, må han sette seg inn i disse re­son­ne­men­te­ne.

Tve­ter vil vite hvor­for jeg ikke nev­ner Tho­mas Na­gels «Mind and Cos­mos», der Nagel også ret­ter kri­tikk mot et me­ka­nis­tisk ver­dens­bil­de.

Men som Tve­ter sar­kas­tisk sier: «...har man på for­hånd be­stemt seg for å være evo­lu­sjo­nist, kan man jo spare noen kro­ner ved å la være å kjøpe boken». Imid­ler­tid kan jeg opp­ly­se Tve­ter om at jeg har lest boken, og endog an­meldt den i tids­skrif­tet Mi­ner­vas nett­ut­ga­ve. Jeg har stor re­spekt for Nagel, som for øvrig i lik­het med Coyne er ate­ist.

I boka un­der­mi­ne­rer han et me­ka­nis­tisk ver­dens­bil­de og går i ret­ning av aris­to­te­lisk meta­fy­sikk. Feser vi­dere­ut­vik­ler etter mitt syn Na­gels an­sat­ser på en bedre måte enn Nagel selv.

Tve­ter fort­set­ter med å hevde at «na­tur­vi­ten­ska­pen er de­fi­nert som ate­is­tisk» i vår vest­li­ge kon­tekst. Det er en opp­sikts­vek­ken­de på­stand. Ja - na­tur­vi­ten­ska­pens data og me­to­der kan på il­le­gi­timt vis bru­kes for å be­grun­ne ate­is­me.

Men i seg selv er na­tur­vi­ten­ska­pens me­to­der ag­nos­tis­ke, ikke ate­is­tis­ke. Me­to­de­ne gir oss sann­he­ter, men ikke «Sann­he­ten». Re­sul­ta­te­ne og teori­ene kan be­skri­ves som pro­vi­so­ris­ke og ten­ta­ti­ve.

De gir oss slett ikke noe «en­de­lig» eller «ut­tøm­men­de» bilde av vir­ke­lig­he­ten. Det er fi­lo­so­fi­ens og teo­lo­gi­ens opp­ga­ve å tolke na­tur­vi­ten­ska­pens data, pre­mis­ser og me­to­der, og å sette alt dette inn i et stør­re ramme­verk. (Se Michael Hanby: «No God, No Scien­ce?»).

Det er for øvrig på dette punk­tet ID-teori etter mitt syn går feil, og skil­ler lag med klas­sisk fi­lo­so­fi og teo­lo­gi.

Og det synes som at det er dette feil­ste­get som kan få Tve­ter til å hevde ting som det føl­gen­de: «Så når [Jør­gen­sen] gjen­tat­te gan­ger går ut fra at na­tur­vi­ten­ska­pen gir oss sann­he­ten om vår vir­ke­lig­het, gir han i rea­li­te­ten ut­trykk for et ate­is­tisk livs­syn». Dette er jo en opp­sikts­vek­ken­de på­stand.

Alt jeg tross alt har sagt, er at jeg anser evo­lu­sjons­ut­vik­lin­gen som et vi­ten­ska­pe­lig fak­tum. Men der­med er jeg «ate­is­tisk».

Og dette på tross av at jeg for­man­te oss som krist­ne til å ha «bred kon­takt med Kir­kens dype og se­riø­se tra­di­sjon». Like ens at jeg opp­ford­ret til å gå for «or­to­dok­se løs­nin­ger som våre fedre og mødre i troen tid­li­ge­re har gått for».

Og jeg kan jo el­lers føye til at jeg står for de old­kir­ke­li­ge be­kjen­nel­ser og deler mitt evo­lu­sjons­stand­punkt med Den ka­tols­ke kirke. Og dog: Min teo­lo­gi er «ate­is­tisk». Jeg anser Tve­ters på­stand som dypt pro­ble­ma­tisk, på flere plan.

Klikk for å endre tekst

SkapelseHallvard N. JørgensenTeolog

Powered by Labrador CMS