For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

BIBELENS AUTORITET: For oss som i dag ønsker å ta Bibelens autoritet på alvor, blir det (...) umulig å tenke at det er tilstrekkelig at et seksuelt forhold er preget av kjærlighet, troskap og likeverd, skriver Ottosen og Edsinger.

Er ikke kjærlighet, troskap og likestilling viktigst?

Betyr egentlig kjønn noe når vi skal bedømme en forelskelse eller en seksuell relasjon? Kan virkelig et forhold preget av kjærlighet, trofasthet og likeverd være i strid med kristen etikk?

Publisert Sist oppdatert

Et vanlig utsagn i debatten om kirkens holdning til homofilt samliv, er at det ikke er kjønnet til de elskende som er det viktigste. Det vil si om det er en mann og en kvinne, to menn eller to kvinner. Det avgjørende er i stedet at rammene for det seksuelle fellesskapet er sunne og byggende. Og da vises det gjerne til uttrykk som kjærlighet, trofasthet og likestilling.

Det er ingen tvil om at kjærlighet, troskap og likestilling er viktig – ikke minst i et kristent perspektiv. For vår del vil vi hevde at den kristne troens innflytelse på vår kultur faktisk er hovedårsaken til at vi i Skandinavia setter disse verdiene så høyt. Over hele verden har de nemlig vist seg å være en naturlig konsekvens av å praktisere kristen tro.

Den britiske historikeren Tom Holland skriver i den svært interessante boken «Dominion. The Making of the Western Mind» om hvor selvsagt det var for gifte menn i antikken å ha sex med andre enn ektefellen, og at idealet om trofasthet slik sett er spesifikt kristent.

Powered by Labrador CMS