Debatt
Erik Selle har definitivt et forklaringsproblem
Partiet Konservativts forståelse av kristendommens posisjon i Russland er både overfladisk og direkte feil.
Konservativts leder Erik Selle og flere av hans støttespillere hevder at kristendommen har fått en kulturell og religiøs renessanse i Russland.
«Det er en sterk antikristen stemning i det europeiske medieetablissementet og i elitene. Russland velger den motsatte veien ved å styrke den kristne ortodoksien som kulturelt fundament» hevder Selle ifølge Herland Report.
Sannsynligvis er denne forståelsen av Putins Russland en viktig årsak til partiet Konservativts forsøk på å «forstå» og forsvare Putins krigføring i Ukraina. Konservativts forståelse av kristendommens posisjon i Russland er både overfladisk og direkte feil.
Kristne prester fengslet og torturert
Det er lite som tyder på at kristen tro og tenkning har preget det russiske samfunnet mer enn det har gjort i Norge.
Og hvor er de kristne verdiene i det russiske samfunnet?
Lite tyder på at kristen tro og tenkning har preget det russiske samfunnet mer enn det har gjort i Norge.
Stefanusalliansen forteller at kristne prester har blitt fengslet og dømt til lange fengselsdommer fordi de har kritisert krigen. I oktober 2023 ble en kirke i Krasnodar-regionen raidet fordi prestene gjentatte ganger hadde kritisert Russlands krig i Ukraina.
En prest ble torturert og arrestert – anklaget for å være ulydig mot en politimann og for å diskreditere de russiske væpnede styrker. Minst fem slike kirkeraid skjedde samtidig på forskjellige steder.
Kirken støtter krigen og kaller den ifølge Dagbladet for en «hellig krig». Putins nærmeste ideologiske allierte i krigen er nettopp kirken og patriarken forsikrer om at de som dør i denne krigen får evig liv. Kirken sier i et opprop til russiske soldater på X at det er deres plikt å fjerne Ukraina fra jordens overflate. I en video på X hevder Moskva-patriarkatet at falne soldater allerede har begynt å stå opp igjen.
Fadervår mens bombene hagler
I en propagandavideo fra det russiske forsvarsdepartementet på X, hører vi hvordan en kommentator ber Fadervår samtidig som bombene hagler og man avslutter med slagordet «Bog s nami» (Gud er med oss»), noe som er et ekko av slagordet til Hitler under siste krig, «Gott mit uns».
I et nylig publisert debattinnlegg i Dagen, viser Johannes Morken fra Stefanusalliansen hvordan Russland i likhet med IS bruker et vrengebilde av religionen til å forsvare sine grusomheter og gir krigen et slags guddommelig mandat, noe som gjør krigen farligere og vanskeligere å avslutte.
Korrupsjon
Den russisk-ortodokse kirken er like sterkt preget av korrupsjon som samfunnets ledere og samfunnet for øvrig.
Nettavisen PASM, forteller hvordan kirken under patriark Kirill har blitt et vedheng til staten, og har overtatt alle lastene til det sekulære regimet. Staten bevilger milliarder av rubler som blant annet går til patriark Kirills vedlikehold av hans personlige luksusboliger.
Det russiske kirkeoverhodet lever svært langt fra det opprinnelige kristne fattigdomsidealet. Han har for eksempel blitt avslørt med et armbåndsur med anslått verdi på opp mot 30 000 dollar (ca. 310 000 kroner) og et privatfly til 43 millioner dollar.
Det russiske kirkeoverhodet lever svært langt fra det opprinnelige kristne fattigdomsidealet.
Enorme kirke-inntekter
Den regimekritiske avisen Meduza forteller at den russisk-ortodokse kirken har enorme inntekter. Avisen har vist at kirken får inn sine midler i form av donasjoner og overskudd fra religiøse aktiviteter. En del av inntektene overføres så til neste nivå i hierarkiet som igjen overfører ca. 15 prosent til Moskvapatriarkatet.
Hvordan pengene disponeres, er imidlertid en hemmelighet. Det er umulig å ettergå om donasjoner til fattige og trengende virkelig brukes til dette formålet, eller om det går rett i lomma på patriarken selv.
Tidligere erkediakon Andrey Kurayev, mistet ifølge RadioFreeEurope sin rang i april 2023 på grunn av kritikk av krigen. Han bor nå i Tsjekkia og formidler nyheter fra kirken via sin egen blogg der han blant annet gjengir pater Kirills prekener.
Patriarkens julepreken handlet betegnende nok verken om inkarnasjonen eller om Jesu fødsel, men om familien og hvor viktig det er å oppdra små barn. Den kunne like gjerne vært framført av en muslim eller en human-etiker.
Hva med russere flest?
Lederskapet i kirken er med andre ord både korrupt og sekulært. Hvordan står det så til med menighetslivet på grunnplanet? Nettavisen Takedela viser til statistisk forskning og forteller at 30 prosent av medlemmene oppgir at de ikke tror på Gud.
Vanlige sognebarn i den russisk-ortodokse kirken utgjør fra 0,5 til maksimalt to prosent av befolkningen. Tar vi med dem som går i tempelet en gang i måneden, utgjør de ca. åtte prosent av befolkningen. Kun 1,4 prosent oppgir at de går regelmessig til nattverd.
Tyder alt dette på en kirkelig renessanse? Den kirkelige aktiviteten er ikke større enn i Norge og kristen tenkning har i liten grad preget samfunnet.
Kan en kirke godta at folk kastes i fengsel for å tale sant, for å hevde at drap er synd, mens løgn formidles som sannhet og drap av et broderfolk fremheves som en plikt?
Det er vanskelig å forstå hvordan et verdikonservativt kristent parti kan la seg forlede til å «forstå» og dermed indirekte støtte og forsvare et regime som bruker Hitlers egen Gott mit uns-terminologi.
Med et slags guddommelig mandat driver de barbarisk krigføring, tortur, lemlesting og voldtekter i en uprovosert krig mot et broderfolk.
Erik Selle og hans meningsfeller har definitivt et forklaringsproblem.