Debatt
Skapt sånn eller født sånn?
Tre representanter fra Skeivt Kristent Nettverk (SKN) hevder at «Gud har skapt et kjønnsmangfold» (Dagen 20/1). Men de misbruker viktige bibeltekster og overser forskjellen mellom hvordan vi er skapt og hvordan vi blir født.
Det har vært mye debatt om at en såkalt «ikke-binær transperson» skal ordineres til prest i Den norske kirke. En slik hendelse gjør det naturlig å diskutere hvordan en kristen kirke bør tenke om kjønn og transpersoner. Stikkordene er mange. «Født i feil kropp», «juridisk kjønn», «pubertetsblokkere», «pronomenbruk» er bare noen av dem.
Jeg skrev for noen dager siden et innlegg i Vårt Land om dette – et innlegg som Solveig Gjesdal, Elisabeth Meling og Jonas Yassin Iversen fra SKN kaller «en konstruktiv invitasjon til en saklig debatt». Det er en respons jeg setter pris på. Jeg synes det er viktig å gå inn i disse debattene på en saklig og prinsipiell måte. Det er ingen tvil om at mange transpersoner befinner seg i en sårbar diskusjon. Derfor vil jeg så langt det er mulig unngå at diskusjonen primært handler om enkeltpersoners fortellinger om eget kjønn.
Det avgjørende for kristne bør være hva Bibelen faktisk sier om kjønn. Etter min mening er det grunnleggende å vise til 1. Mosebok 1,27 om at Gud skapte mennesket «som mann og kvinne», også fordi Jesus gjentar formuleringen i Matteus 19,1–12. Ifølge SKN trekker jeg «den lettvinte konklusjonen av kristen teologi bør hevde at Gud bare skapte to kjønn».
Men ingen av tekstene som SKN trekker fram tilsier at Gud har skapt mer enn to kjønn. De viser til flere tekster om evnukker i Bibelen, og mener at disse «viser at Gud også har omsorg for dem som bryter med en binær kjønnsforståelse». Men en slik tolkning er å legge noe inn i tekstene som ikke står der.
Det er selvsagt riktig at Gud elsker alle og vil vise godhet mot alle, men at eksistensen av evnukker forteller at det finnes mer enn to kjønn, er misforstått. En evnukk var en mann – men en mann uten forplantningsevne. Ofte snakker vi om en kastrert mann. Som Jesus forklarer kunne noen være født slik, mens andre fikk en skade senere i livet. Å problematisere at en evnukk er en mann, blir omtrent som å hevde at en kvinne etter overgangsalderen ikke lenger er en kvinne.
Et sentralt argument for SKN er påstanden om at Gud ikke «skaper feil». Det leder til påstanden om at «kjønnsmangfold og -variasjon er en del av Guds gode skaperverk». Men her er det noe med logikken som halter.
Jeg tror heller ikke at Gud skaper feil. Men det betyr ikke at alt vi kjenner og føler – om det dreier seg om kjønnsidentitet, seksuell legning eller helt andre ting – er skapt av Gud. Det faktum at vi alle er skapt i Guds bilde, betyr ikke at vi er født nøyaktig som Gud ønsker det. Noen er født med sykdommer og misdannelser. Hvis en slik realitet er å forstå som skapt av Gud, blir det plutselig nødvendig å problematisere medisinsk behandling av en hjertefeil rett etter fødselen.
Etter min mening bør vi skille mellom hvordan vi mennesker er «skapt» og hvordan vi mennesker er «født». Det faktum at alle mennesker er skapt av Gud innebærer ikke at Gud faktisk ønsker – ja, at det er hans plan – at noen mennesker skal oppleve en konflikt mellom sitt biologiske kjønn og sitt opplevde kjønn.
Rent logisk fremstår det også mer enn underlig å tro at Gud faktisk ønsker at noen mennesker skal oppleve et sterkt ubehag over egen kropp slik de med kjønnsdysfori kjenner.
Vi bør kunne erkjenne at skaperverket – og vi alle – ikke (lenger) er perfekt og uten feil og mangler. Slik er det fordi vi lever i en verden der synden råder. Da definerer jeg ikke synd bare som individuelle syndige handlinger.
Faktum er at ingen av oss blir født uten noen feil eller noen avvik, selv om er skapt verdifulle og unike. Vi opplever alle at noe er galt med oss. Vi er alle egoistiske, selvopptatte og kan ha følelser som er plagsomme eller feilaktige. Det er ikke fordi Gud vil at det skal være slik eller har ønsket å skape oss slik.
Likevel er vi alle kalt til å tjene Gud. Det gjelder også de som kjemper med sin kjønnsidentitet eller sin seksualitet. Vi blir ikke diskvalifisert i Guds rike av å stå overfor utfordringer. Men å bekrefte at alle mennesker, også transpersoner, er akseptert av Gud betyr ikke at det er god teologi å erklære at det finnes flere enn to kjønn eller at Gud har skapt et kjønnsmangfold.
Vi skal ikke avfeie fortellinger fra mennesker som presenterer seg som «ikke-binære». Men kristen tenkning må fastholde at kjønn først og fremst er noe Gud har skapt, ikke noe den enkelte definerer ut ifra en subjektiv følelse.