Debatt

HOLDNING: – Det er ikke først og fremst ordene i bibelteksten som er årsaken til alle de forskjellige trosoppfatningene, men det er selve holdningen til Bibelen, skriver Rolf Furuli.

Et forsvar for Bibelen

Publisert Sist oppdatert

«Hvis alt er like gyldig, da er alt likegyldig», var det en vis mann som sa. Hvis det ikke går an å finne sannheten om Gud i Bibelen, da har Bibelen ikke større verdi enn en hvilken som helst annen bok.

Setninger på norsk kan være tvetydige. Men det er ikke verre enn at de fleste kan følge den skrevne veiledningen for en datamaskin og få datamaskinen til å fungere. Det er setninger i Bibelen som kan være tvetydige. Men det er ikke verre enn at det går an å finne klare utsagn i bibelteksten som gjør at troen på Gud kan fungere.

Jeg skal ta noen eksempler: Lasarus døde, og Jesus sa til Marta, ifølge Johannes 11,23: «Din bror skal stå opp.» Versene 11,43 og 44 sier så: «Da han hadde sagt dette, ropte han høyt: ‘Lasarus, kom ut!’ Da kom den døde ut, med liksvøp rundt hender og føtter og med et tørkle bundet over ansiktet.»

Foruten at Jesus oppreiste mennesker fra de døde, snakket han også om er fremtidig oppstandelse i Johannes 6,39: «Og det han vil, han som har sendt meg, er at jeg ikke skal miste noen av alle dem han har gitt meg, men reise dem opp på den siste dag.»

De ordene jeg har sitert, er klare og utvetydige. Mennesker har blitt oppreist fra de døde, og det vil også skje i fremtiden. Men her oppstår det flere spørsmål: Hvor kommer vi når vi dør? Hva slags legeme vil de som blir oppreist, ha? Hvor skal oppstandelsen foregå? Hva er «den siste dag»? Bibelens tekst gir klare svar på alle disse spørsmålene — men det er én forutsetning.

Det er ikke først og fremst ordene i bibelteksten som er årsaken til alle de forskjellige trosoppfatningene, men det er selve holdningen til Bibelen. Spørsmålet er: Er det slik at Guds ord finnes i Bibelen, eller er Bibelen Guds ord? Med andre ord: Kan vi tro at alt det som står i Bibelen er sannhet, at det er Guds inspirerte ord, og at det er normativt for oss?

Jeg har allerede snakket om én forutsetning. Og forutsetningen for å finne klare svar på de nevnte spørsmål er at vi aksepterer alle ord i Bibelen er Guds ord, at de er autoritative. Jeg har den fordel at jeg har studert bibelteksten i 60 år, og at jeg i mange år har undervist studenter i de språk Bibelen er skrevet på. Men norske bibeloversettelser er så gode, at en person ikke behøver å gå til Bibelens grunntekst for å få svar på sine spørsmål.

Jeg skal gi en oversikt over hvordan jeg arbeider for å få svar på de grunnleggende spørsmål: Jeg tror at alle ord i Bibelen er autoritative og sanne. Det innebærer at jeg også tror at skapelsesberetningen og beretningen om den store flommen, er faktiske historiske beretninger. Jeg har studert dette, og jeg har skrevet en bok på 1.500 sider med 1.100 fotografier som gir gode beviser for å at skapelsesberetningen stemmer med de geologiske data vi har, og at hele jorden har vært dekket av vann. (Dette er ikke kreasjonisme)

Når jeg studerer teksten i Bibelen, krever jeg at min forståelse må være i samsvar med leksikon (de mulige betydninger hvert ord har), i samsvar med grammatikk (de grammatiske regler som finnes på norsk og på grunnspråkene), og i samsvar med syntaks (den betydning som følger av reglene for oppbygningen av setninger på norsk og på grunnspråkene). I tillegg må forståelsen være i samsvar med den nære sammenheng (de nærmeste versene) og den fjerne sammenheng (hele bibelteksten).

Dette kan høres ut til å være teknisk og vanskelig. Men det kan kokes ned til hvilke mulige tolkninger kan ord og setninger ha i en norsk bibeloversettelse, og hvordan kan den nære og fjerne kontekst begrense disse tolkninger og lede til én tolkning. Den nære kontekst kan lett studeres. Men å ta med den fjerne kontekst forutsetter at man har en større forståelse av Bibelen.

Det er enda en viktig regel som jeg bruker, og det er at jeg tar alle ord i Bibelen bokstavelig med mindre sammenhengen klart viser at ordene ikke skal tas bokstavelig. Det innebærer at alle disse bokstavelige utsagn er normative og noe de som vil tjene Gud, må følge.

For å illustrere dette siterer jeg Apostlenes gjerninger 15,28 og 29: «Den hellige ånd og vi har besluttet ikke å legge noen annen byrde på dere enn disse helt nødvendige tingene, at dere holder dere borte fra kjøtt som er ofret til avgudene, fra blod, fra kjøtt av kvalte dyr og fra hor. Om dere passer dere for slikt, vil det gå dere godt. Lev vel!»

Dette er et godt eksempel på hvordan forskjellige holdninger til Bibelen, gir forskjellige trosoppfatninger. Hvis man tror at Bibelen er Guds inspirerte ord, er disse budene en absolutt norm for dem som vil tjene Gud. Hvis man ikke tror at Bibelen er inspirert av Gud, vil man ikke oppfatte dette som normativt, og man vil gi forskjellige forklaringer. Det kan stilles spørsmål om hva som ligger i ordet «hor» (gresk: porneia), men de andre ordene er klare.

De som leser i Bibelen, uansett deres oppfatning av den, kan ikke unngå å se at Jesus og de som skrev Det nye testamente, ikke oppfattet det slik at alt var like gyldig. De kom med klare utsagn om hva som var sann kristen lære og hva som var falsk lære. Derfor bør vi forkaste den relativistiske lære om at alt er like godt og like riktig. Hvis det var tilfellet, ville begrepet «sannhet» relatert til Gud være likegyldig.

Powered by Labrador CMS