Etterrettelighet
Også «kristne» fakta må tåle et møte med virkelighetens verden. Det gjør de dessverre ikke alltid.
I pakt med gode Dagen-tradisjoner praktiserer denne avisen en åpen annonsepolicy. Det medfører at vi har en lav terskel for hva som tillates publisert på betalt annonseplass hos oss. Vi mener det er en demokratisk verdi at det skal være mulig å kjøpe seg plass til et budskap som ellers ikke får plass i mediene.
En av de som benytter seg av dette er Kristent Samlingsparti. Gjennom store annonser i Dagen forteller partiet om sin politikk og sine ambisjoner ved valget.
Spesielt dette siste vi finner grunn til å kommentere. Man må gjerne ha tro på politiske mirakler. Men man bør likevel være etterrettelig når det gjelder de faktaene man presenterer.
Det er dessverre Kristent Samlingsparti ikke. I annonsen påstår de at «i følge en valgforsker ville 30 prosent av hjemmesitterne gi sin stemme til Kristent Samlingsparti, om de hadde kjent til vår politikk. Om vi nådde ut til disse, ville det alene gitt oss hele 12 prosent av stemmene.»
Tolv prosent av stemmene? Det tilsvarer altså et resultat som er større enn det Fremskrittspartiet oppnådde ved valget for to år siden. Og det altså fra et parti som fikk 0,2 prosent av stemmene ved forrige stortingsvalg og aldri har fått noen representanter valgt inn noe sted. Unntatt i kommunestyret i Kautokeino, da.
Her praktiserer Kristent Samlingsparti en type tallmagi som til forveksling minner mer om politisk voodoo enn om det verdigrunnlaget man bekjenner seg til i partinavnet. Det er jo ingen logikk i at hjemmesitterne skulle være mer åpne for budskapet til Kristent Samlingsparti enn det de som velger å stemme er.
Når man i tillegg har misbrukt en av Norges mest kjente valgforskere for å gi falsk legitimitet til de fantasifulle regneøvelsene, så ser det hele ganske stygt ut.
Vi forstår godt at Frank Aarebrot i dagens Dagen reagerer sterkt på å bli brukt som et anonymt sannhetsvitne for en åpenbart usann og useriøs påstand. Det nytter ikke å ringe opp en valgforsker og så bruke en misforstått tolkning av det vedkommende sier i en annonsekampanje. Spesielt ikke når både kvalitetssikring og samtykke fra valgforskeren glimrer med sitt fravær. En slik måte å drive markedsføring på, står fullstendig til stryk.
Vi skriver ikke dette for å ramme Kristent Samlingsparti spesielt. Men vi vil bruke dette eksempelet for å vise hvor grunnleggende viktig det er med etterrettelighet. Spesielt når det gjelder kristne virksomheter.
Det budskapet vi som kristne står for er nemlig kontroversielt nok i seg selv. Og det møter i mange tilfeller allerede i utgangspunktet en ganske massiv motstand. Som kristne står vi med andre ord laglig til for hugg.
Det må vi tåle. Og man kan gjerne være uenig i våre synspunkter og innholdet i det vi formidler. Men la oss arbeide for at de faktaene vi presenterer skal tåle et møte med virkelighetens verden.
Derfor bør det tas et oppgjør med konspirasjonsteorier, spekulasjoner og vidløftige påstander uten sannhetsgehalt overalt der de opptrer. Det gjelder også i sammenhenger som bruker kristennavnet.
Ikke minst der.