Debatt
Eutanasi – drap på gamle og syke
Debatten om aktiv eutanasi er i ferd med å ta seg opp igjen. Av partiene på Stortinget er det bare Frp som vil legalisere aktiv eutanasi. Det blir påstått at 70 prosent av Norges befolkning støtter aktiv eutanasi, og at unge kvinner er den gruppen som har et mest liberalt syn i forhold til det å avlive syke og lidende mennesker som ber om det. Dersom det er sant, er det i seg selv til alvorlig ettertanke.
Hva er det som gjør at vårt norske samfunn mer og mer omfavner mørket og fremmer en dødskultur? Svaret er den stadig økende avkristningen av landet vårt. Livet angripes både i dens startfase gjennom fosterdrapsloven og i dets avslutning gjennom tankene om å legalisere aktiv eutanasi.
Eutanasi er et fremmedord som betyr «god» eller «lett» død. Det er et gresk ord. Vi kan godt kalle dette for et løgnord, for ingen død er lett eller god. Bibelen sier at døden er den siste fienden som ett menneske møter (1. Korinter brev 15,26). Døden er i seg selv ond, og et resultat av at synden kom inn i verden ved Adams opprør mot Guds Ord og vilje (1. Mosebok 3).
I dag blir ordet eutanasi brukt om såkalt dødshjelp. Unge og gamle mennesker som er veldig syke og har store lidelser, kan få hjelp til å avslutte livet. Det er dette som menes med dødshjelp.
Det skilles mellom to former for eutanasi, nemlig aktiv og passiv eutanasi.
Aktiv eutanasi kan vi forklare slik:
Lege eller annet helsepersonell tar livet av en syk eller eldre pasient med for eksempel medikamenter, eller hjelper pasienten til å ta sitt eget liv med hjelp av for eksempel medikamenter.
Passiv eutanasi kan vi forklare slik:
Lege eller annet helsepersonell slutter å behandle pasienter med sikte på helbredelse, men legger til rette for at dødsprosessen kan gå sin naturlige gang. Den behandlingen pasienter får, skal hjelpe den døende til å få en så smertefri og naturlig død som mulig.
Aktiv eutanasi må kalles for drap på gamle og syke. Noen av metodene for å ta livet av gamle og syke kan kalles for legeassistert selvmord.
Det er ikke lov med aktiv eutanasi i Norge, men det er mange som vil at det skal bli lovlig. Nordmenn har reist til utlandet for å få hjelp til å dø. Mediene formidler ofte slike historier om uhelbredelig syke mennesker som har fått hjelp til å bli avlivet. Mediene ønsker å spille en rolle i å liberalisere holdningene til drap på eldre og syke. Det er sterke aktører i å fremme den før nevnte dødskulturen som rir vårt samfunn mer og mer som en mare.
Det er stadig flere land i verden som har åpnet opp for aktiv eutanasi. I Europa kan vi nevne Nederland, Belgia og Sveits.
Hvordan skal vi se på dette ut fra Bibelen? Vi må hevde at dette er et eklatant brudd på det 5. budet som sier – Du skal ikke slå i hjel. 2. Mosebok 20,13.
Det er bare Gud som er livets Herre og som kan bestemme når et menneske skal dø. Ingen mennesker har rett til å avlive et medmenneske, selv om det mennesket har bedt om at livet skulle avsluttes.
Dødsprosessen må få lov til å gå sin naturlige gang.
Med passiv eutanasi stiller kristen tro seg annerledes. Slik passiv eutanasi er forklart overfor, skulle den være uproblematisk for kristne. Den enorme medisinske utviklingen som har vært, har gjort at vi dag kan holde alvorlig syke pasienter i livet mye lengre enn før. Det skal vi være takknemlige for. Likevel må vi innse at en dag tar livet slutt uansett behandling.
Gamle og syke som selv ønsker å få dø, må få lov til å slippe livsforlengende behandling om de ønsker det. Dødsprosessen må få lov til å gå sin naturlige gang. Å slå av en respirator som holder et menneske kunstig i livet, kan ikke sees på som et drap. Pasienten blir overlatt til sin egen dødsprosess.
Dersom aktiv dødshjelp skulle bli tillatt i lovs form i Norge, vil det bli nok en grov krenkelse av Guds bud og menneskeverdet. En slik lov vil virke stor utrygghet hos gamle og syke. Eldre og alvorlig syke vil lett komme til å tenke at de bare er til belastning for samfunnet, helsevesenet og de nærmeste slektningene. De kan heller dø. De vil føle et press til å la seg avlive.
Leger og helsepersonell vil på sin side, føle et press til å være med på å ta livet av pasienter som ber dem om det. Deres overbevisning om at det å ta livet av et menneske er galt, vil komme under angrep. Med hvilket rett kan de stille seg opp i Guds sted og være hersker over liv og død?
I Nederland er det mange eksempler på at gamle og syke er blitt avlivet mot sin vilje. En lov om eutanasi vil i seg selv være med på å svekke respekten for menneskelivet.
Derfor må vi arbeide med all kraft mot et lovforslag om å legalisere drap på gamle, lidende og syke.