Exit helvete?

«Grunn­spørs­må­let er om alle blir frelst eller om der fin­nes et evig skil­le mel­lom frel­se og for­ta­pel­se som hver av oss vil er­fa­re».

Publisert Sist oppdatert

Kir­kens lære om Guds dom og den dob­belte ut­gang er blitt tabu selv i lav­kir­ke­li­ge kret­ser, i stor grad ved for­ti­el­se, men i noen grad også ved for­nek­tel­se. Pres­ten Sunni­va Gyl­ver vi­si­te­rer sta­dig spørs­må­let som re­dak­tør i Lu­thersk Kirke­ti­den­de, og har mer enn an­ty­det sin tvil på for­ta­pel­sens rea­li­tet.

Den po­pu­læ­re ame­ri­kans­ke pas­to­ren Rob Bell gav for et par år siden ut ei bok som er­klæ­rer alle men­nes­kers en­de­li­ge og evige frel­se. Han kan im­po­ne­re med å hen­vi­se til alle teks­te­ne hos Jesus om saken, men han im­po­ne­rer svært lite i ar­bei­det med teks­te­ne og for­stå­el­sen av dem. Sist ut er den of­fent­li­ge kir­ke­li­ge de­bat­tan­ten Stian Kilde Aare­brot.

Ved siden av å dra sterkt mot uni­ver­sa­lis­me, læren om alles frel­se, ut­ford­rer han også oss som bærer en klas­sisk tro og lære i en spe­si­fikk sak: al­ders­gren­sen for barns an­svar­lig­het i dom­men. Selv om han fram­fø­rer sine spørs­mål i disse svære sa­ke­ne med tab­lo­id språk og en iro­nisk mas­ke­ring som ikke kler sa­kens store alvor, for­tje­ner han en re­spons som både imøte­kom­mer og imøte­går det han skri­ver.

Grunn­spørs­må­let er uan­sett om alle blir frelst eller om der fin­nes et evig skil­le mel­lom frel­se og for­ta­pel­se som hver av oss vil er­fa­re. Det siste er den klas­sis­ke krist­ne lære gjen­nom alle tider, og det er en vik­tig del av den krist­ne troen. Uni­ver­sa­lis­men tar først og fremst ikke på alvor Guds dom som opp­gjør med ond­ska­pen. Vir­ke­lig­he­ten rundt oss skri­ker på et en­de­lig opp­gjør som gjør at makt og over­grep, ond­skap og urett ikke får siste ordet.

De bi­bels­ke vit­ne­nes rop til Gud om «hvor lenge» ond­skap og urett skal få råde, kre­ver et svar. Ved Jesu død og opp­stan­del­se åpnes døren til det bi­bels­ke sva­ret. Synd og skyld sones. Ond­skap og dje­vel­skap be­sei­res. Døden over­vin­nes. Dom­mens dag er opp­gjø­rets dag da dette skal vise seg fullt ut. Det er dagen for rett­fer­dig opp­gjør. Dom­me­ren er Jesus Kris­tus selv.

Dje­vels­ke kref­ter og jor­dis­ke ty­ran­ner møter den rett­fer­dig­het som de i feig­het og urett makt har unn­gått. Den krist­ne lære om Guds en­de­li­ge dom er en for­sik­ring om at ond­ska­pen skal døm­mes og set­tes ut av spill.

Dette er ingen de­hu­ma­ni­se­ring av men­nes­ke­ne. Bi­be­len er ty­de­lig på at for­ta­pel­sen pri­mært er gjort i stand for ond­ska­pens for­fø­re­ris­ke mak­ter. Denne ond­ska­pen fin­nes iføl­ge Bi­be­len i men­nes­ke­ne, noe vi dag­lig kjen­ner både fra ny­he­te­ne og i egne liv. Når Gud også skal holde oss an­svar­lig, sier det noe om men­nes­kets sær­stil­ling i ska­per­ver­ket.

Vi er pre­get i Guds bilde til å tilbe Gud, til å utøve hans gjer­nin­ger på jorda, til å gjøre rett og vise kjær­lig­het. Til for­skjell fra alle andre skap­nin­ger stil­les men­nes­ket til an­svar. Det er vårt adels­mer­ke, vår hu­ma­ni­tet. Dom­men be­kref­ter denne hu­ma­ni­te­ten ved at Gud tar oss på alvor i våre valg, også nå vi vel­ger Han vekk.

Den kjen­te krist­ne apo­lo­ge­ten C. S. Lewis sier at det til slutt bare er to slags men­nes­ker; de som sier til Gud «skje din vilje», og de til hvem Gud sier «skje din vilje».

Guds ska­per­vil­je er kjær­lig­het, og kjær­lig­he­tens for­ut­set­ning er fri­het, ikke tvang.

Bi­be­lens lære om for­ta­pel­sens mu­lig­het har til tider blitt for­kynt feil, ikke minst ut fra ubi­bels­ke tan­ker om St. Peter, man­nen med ljåen og Dan­tes In­fer­no. Aare­brot synes over­ras­ken­de nok å dvele ved disse, enda det er lenge siden de har satt all­ment preg på or­di­nær kris­ten for­kyn­nel­se.

Vi som for­kyn­ner i kir­ke­ne skal gjøre det både med den bi­bels­ke ty­de­lig­het og den bi­bels­ke til­bake­hol­den­het. For­ta­pel­sens mu­lig­het skal ikke spil­les ut som en lek med sarte sje­ler men med det dype alvor og den smer­te som saken til­kom­mer. Og det må all­tid for­kyn­nes med evan­ge­li­et som sikte­punkt: Guds frel­ses­vil­je gjel­der alle men­nes­ker, og kir­kens opp­drag er å kalle til denne frel­sen ved om­ven­del­se og tro på Jesus Kris­tus.

Spørs­må­let om barns, unåd­des eller men­talt re­tar­der­te men­nes­kers an­svar­lig­het inn­for Gud blir på sett og vis me­nings­løs der­som vi li­ke­vel først for­kas­ter for­ta­pel­sens all­men­ne mu­lig­het, slik Aare­brot kan for­stås. Han synes å bruke sitt eget ek­sem­pel som et for­søk på å gjøre Guds hel­li­ge vrede og det evige skil­let usann­syn­lig og uri­me­lig?

Så hvor­dan ten­ker klas­sisk kris­ten tro og lære om barns og and­res an­svar­lig­het?

Den krist­ne kir­ken lærer at alle men­nes­ker bærer i sin natur spi­ren til den opp­rin­ne­li­ge syn­den, opp­rø­ret mot Gud. Sam­ti­dig lærer en all­menn kris­ten kirke det Jesus for­kyn­te da han ba oss om å bli som de små barna og som de en­fol­di­ge, de som på en så av­slø­ren­de måte er hjelpe­løse og av­hen­gi­ge og er over­gitt til å ta imot.

I et lu­thersk dåps­syn kom­mer denne dob­belt­he­ten fram når det spe­ku­le­res i den udøp­tes skjeb­ne. Da skal vi huske at det er vi som har frel­ses­be­hov og er bun­det til dåpen - som Guds gode gave! Gi­ve­ren selv skal ikke anses som bun­det.

Slik er vi også bun­det til for­kyn­nel­se og mi­sjon til unåd­de ge­ne­ra­sjo­ner og folke­slag. Li­ke­vel må vi aldri anse Gud for bun­det til noe annet den han selv er som den hel­li­ge i rett­ferd og kjær­lig­het og til de løf­te­ne som han gir. Bi­be­len gir en an­tyd­ning hos Peter om en for­kyn­nel­se av evan­ge­li­et for unåd­de ge­ne­ra­sjo­ner i døds­ri­ket, men han er ikke klar nok til å fast­slå en bi­belsk lære.

Pau­lus sier noe om de som skal døm­mes ut fra det de kjen­te til, ikke ut fra det de ikke kjen­te til. Det sier han i Ro­mer­bre­vet, mi­sjons­bre­vet fram­for noen, uten å re­du­se­re nød­ven­dig­he­ten av mi­sjon!

Hva er så målet av mo­den­het for å hol­des an­svar­lig? Hvor­dan Gud hol­der oss an­svar­lig, får vi over­late til han som med rette kal­les den rett­fer­di­ge, han som vi kjen­ner i Jesus. Han er hel­lig i sin rett­ferd og i sin kjær­lig­het. Opp­le­vel­sen av an­svar­lig­het vokser na­tur­lig fram i et barn som ut­vik­les nor­malt. For­mid­lin­gen av evan­ge­li­et til barn skal få til­pas­ses denne ut­vik­lin­gen, slik at de med mo­den­het og inn­sikt også skal få et stør­re bilde av Gud.

Skyld og til­gi­vel­se læres tid­lig med tanke på de nære kon­se­kven­ser av urett. Sei­ne­re vokser et stør­re bilde fram. Der­for lærer vi tid­lig barna våre nå­dens og opp­gjø­rets vei. Vi lærer dem tid­lig om kor­set på Gol­ga­ta og den tomme grava. Sei­ne­re kan de hjel­pes til å se lin­je­ne til sitt eget liv og etter hvert gripe mer og mer av for­sonin­gens dype rea­li­te­ter.

Den som har mo­den­het nok til å skju­le seg, som Aare­brot nev­ner, møtes vel som Adam under Guds rop i Eden: Hvor er du - og hva har du gjort? Res­ten er Guds sak.

Rolf Kjøde

generalsekretær i Normisjon

Powered by Labrador CMS