Kommentar
Foreningen Fri vil antakelig si ja til surrogati, fetisjisme og polygami på sitt landsmøte
I slutten av november skal Foreningen Fri vedta en ny politisk plattform. Nå foreligger styrets innstilling hvor de kontroversielle forslagene er mange.
Foreningen Fri – som også kaller seg «Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold» – er en betydelig politisk aktør i Norge. Det legger heller ikke organisasjonen skjul på.
På landsmøtet i 2022 ble en fyldig politisk plattform vedtatt. Den skal oppdateres på et landsmøte som begynner 29. november.
Plattformen slår fast at en av «våre viktigste oppgaver er å drive påvirkningsarbeid overfor storsamfunnet». Det skjer «blant annet gjennom pride og andre skjeve arrangementer».
Rose kompetanse på ulike arenaer
I tillegg skal det politiske budskapet spres gjennom fagavdelingen «Rosa kompetanse» som «tilbyr faglig bistand og undervisning om kjønns- og seksualitetsmangfold til skole- og barnehagesektoren, barnevernet, helse- og sosialsektoren, politi- og påtalemyndighet samt alle deler av arbeidslivet».
Den politiske plattformen gir ikke bare plass for litt ulne honnørord som «mangfold» og «frihet». Nei, Fri tar tydelig stilling i flere betente politiske debatter – som surrogati og sexsalg.
Her vil vi gå gjennom noen sentrale momenter i innstillingen til politisk plattform fra landsstyret. Det aller meste vil antagelig gå uforandret gjennom landsmøte da forslaget langt på vei er en kopi av dagens politiske plattform.
Ja til polygami
«Et liv som enslig, et parforhold eller et likeverdig og gjensidig forhold mellom flere samtykkende voksne har samme verdi», heter det i forslaget til ny politisk plattform. Ordene er identiske med dagens plattform.
På dette området virker de som om Fri vil at veien skal være kort fra det moralske og verdimessige til det politiske. De som lever i «ikke monogame relasjoner», mener Fri, «skal ha samme sosiale og økonomiske rettigheter som monogame».
I praksis kan det vise seg at dette punktet først og fremst vil være relevant for konservative muslimer som ønsker at norsk lovverk åpner for polygami.
I så fall står vi overfor en ganske overraskende allianse.
Legalisering av muslimsk flerkoneri?
Fri vil kanskje understreke at deres forutsetning er at vi står overfor «et likeverdig og gjensidig forhold». Det gjelder jo ikke for polygame relasjoner der mannen har mest makt. Slik vil det ofte være i en muslimsk kontekst.
Likevel er risikoen åpenbart til stede for at en aksept for polygami i norsk lovverk også vil legalisere muslimsk flerkoneri. Å sørge for at en lovtekst vil hindrer muslimske menn som avviser norske likestillingsidealer fra å ta kone nummer to, tre eller fire vil være vanskelig.
Forslaget til Fri, slik det står i deres politiske plattform, sier uansett bare følgende: «Vi mener at det skal åpnes for ekteskap med flere enn to parter, med like juridiske og økonomiske rettigheter som i ekteskap mellom to parter».
Barn bør kunne få ner enn to foreldre
Å åpne ekteskapet for flere enn to personer vil åpenbart også berøre barn.
Fri har også et eget punkt i sin politiske plattform om «Foreldreskap». Der brukes uttrykket «barnets beste» gjentatte ganger – og det er isolert vurdert bra.
Men det er ikke opplagt at barn er tjent med «at mer enn to personer har del i foreldreansvaret». Likevel er ikke Fri i tvil om at dette er realiteten. Derfor foreslår de også at «barneloven bør endres i tråd med dette».
Fri krever altså at en biologisk kvinne – som bevisst har skiftet juridisk kjønn og dermed forlanger å bli behandlet som mann – på samme tid skal bli behandlet av helsevesenet som en kvinne.
Espen Ottosen
I tillegg ønsker foreningen at «myndighetene må utrede og iverksette en ny barnelov som inkluderer flere juridiske foreldre».
Om transpersoner kan er gravide, skriver den politiske plattformen følgende: «Gravide som er registrert som mann i folkeregisteret må ha rett til fødsels- og barselomsorg på lik linje som personer registrert som kvinne».
Det paradoksale ved denne formuleringen er at Fri altså krever at en biologisk kvinne – som bevisst har skiftet juridisk kjønn og dermed forlanger å bli behandlet som mann – på samme tid skal bli behandlet av helsevesenet som en kvinne.
Barn og pride
For Fri er det viktig at pride feires i barnehager og skoler. Organisasjonen gis også mye drahjelp av det offentlige Norge.
Utdanningsdirektoratet skriver på sin nettside at å «markere pride kan gi anledning til å løfte felles verdier som barnehage og skole bygger på». Det vises da til rammeplanen om at barnehagen «skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet ...».
Om barn i barnehage skriver Fri at «de har rett til en hverdag uten trakassering, diskriminering eller mobbing uavhengig av om de selv eller deres nærmeste er skeive».
Det blir altså forutsatt at noen barn kan være skeive – og at det bør kommuniseres i skoler og barnehage. Men hva betyr det mer spesifikt? Kan for eksempel små barn oppfatte seg selv som homofile eller lesbiske?
Antakelig gis det ulike svar innad i Fri.
Kan barn være «skeive»?
For over 15 år siden utkom boken «Gay kids – Kule barn som også finnes». Bak utgivelsen sto blant annet «Helseutvalget for bedre homohelse».
Boken skapte debatt blant annet fordi den signaliserte at menneskers seksuelle orientering er medfødt. Selv om noen – kanskje de fleste – først blir bevisst sin seksuelle orientering etter puberteten, ble det også forutsatt at enkelte barn tidlig vil innse at de er homofile eller lesbiske.
De som støtter «skeiv teori» – og mener at både kjønnsidentitet og seksualitet er noe flytende – oppfatter gjerne situasjonen annerledes. Disse kan si, for å sitere en kjent boktittel, at «Folk flest er skeive». Det blir da galt å «kategorisere mennesker som enten heterofile eller homofile, fordi variasjonen i menneskelig seksualitet er langt større enn som så».
Konsekvensen blir at det også bør unngås å snakke om at noen, allerede fra barnehagealder, passer i kategorien «skeiv».
Blant profilerte homofile aktivister finnes ulike syn på skeiv teori, men det er ikke sikkert at det vil bli synlig på Fris landsmøte. En av de mest profilerte forkjemperne for skeiv teori, Stina Helene Bang Svendsen, er leder for valgkomiteen. Det kan tyde på at ideen om at menneskers seksualitet er flytende står sterkt i Fri.
Opphev forbudet mot sexkjøp
I 2009 ble det forbudt å kjøpe sex i Norge. Men det er ikke forbudt å selge sex. Begrunnelsen har vært at det ikke er de prostituerte, men kundene deres, som skal være engstelige for politiet.
I forslaget til ny politisk plattform bruke Fri mye plass på dette temaet. «Innenfor skeive miljøer er mange som av ulike årsaker og motiver selger og/eller bytter sex», står det blant annet.
Det trekkes også fram at sexsalg er særlig utbredt blant transpersoner. Det forklares på denne måten: «Sosial marginalisering gjør at også transpersoner er uforholdsmessig representert blant de av oss som selger sex».
I forslaget til politisk plattform møter vi egentlig ingen etisk vurdering av salg og kjøp av seksuelle tjenester. Men det står i klartekst at Fri ønsker at «forbudet mot kjøp av seksuelle tjenester, må oppheves».
Også på «hallikbestemmelsen» i straffeloven diskuteres. Her ønsker Fri en endring «slik at bestemmelsen faktisk kriminaliserer å utnytte andre til sexsalg». I tillegg problematiseres det at paragrafen i dag rammer sexselgere som «ønsker å organisere sexsalg sammen med andre for å forebygge voldtekt og annen vold».
«Fetisjisme» er en seksuell orientering
«Seksuell orientering handler ikke bare om hvilket eller hvilke kjønn den romantiske interessen eller seksuelle tenningen er rettet mot. For noen av oss er fetisjisme eller BDSM-utøvelse en viktig del av identiteten», står det i dagens politiske plattform – og formuleringen er foreslått videreført.
Uttrykket «BDSM» er en engelsk forkortelse som står for «Bondage and Discipline, Dominance and Submission, Sadism and Masochism». Det handler altså om seksuell aktivitet som kan innebærer smerte, ydmykelse og/eller tap av kontroll.
For Fri handler altså seksuell orientering om langt mer enn at menneskers tiltrekning varierer med tanke på kjønn.
Ifølge forslaget til ny politisk plattform, vil Fri også arbeide for at uttrykket «seksuell orientering» bør defineres nærmere i antidiskrimineringsloven slik at «blant annet BDSM-utøvere, fetisjister, aseksuelle, og polyamorøse, kan bli ivaretatt av loven på lik linje som alle andre».
Det er altså ikke tilstrekkelig at de som for eksempel tenner seksuelt på å utsette andre for ydmykelse og smerte, møtes med toleranse. Nei, målet er at de skal likestilles med homofile, lesbiske og biseksuelle.
Uenighet om surrogati
Under Fris landsmøte vil det antakelig bli synlig en uenighet om surrogati. Landsstyret ønsker å videreføre dagens anbefaling om at «det bør åpnes for altruistisk surrogati i Norge».
Det betyr at det vil bli tillatt med surrogati så lenge kvinnen som bærer fram barnet ikke gis betaling for en slik oppgave.
Men det ligger allerede et forslag til landsmøtet om også å tillate kommersiell surrogati. Det foreslås også at det skal stå i den politiske plattformen at et ønske om å få mer forskning på dette feltet, noe Fri allerede har lagt inn i plattformen, gjør det «nødvendig å tillate surrogati i Norge».
I sakspapirene har landsstyret avvist forslaget.