Forkastelige barneekteskap
I islamske nasjoner har man likevel en spesiell utfordring ved at barnekteskap ikke bare begrunnes gjennom kultur og tradisjon, men også religiøst.
En rekke medier både i Norge og utlandet meldte tidligere i uken at Tyrkia har planer om å fjerne lovverket som kriminaliserer seksuell omgang med barn under 15 år. Endringen skulle angivelig gjennomføres for å gjøre ekteskap med unge jenter ned i 12-årsalderen formelt lovlig i landet.
Både tyrkiske og internasjonale kvinneorganisasjoner protesterte kraftig. Det gjorde også den svenske utenriksministeren Margot Wallström.
Men nå har den tyrkiske regjeringen rykket ut og kalt opplysningene for «falske nyheter og spekulasjoner» som formidles for å sverte Tyrkia. De bedyrer at ingen slik endring er på gang.
Det ser altså heldigvis ut til at disse meldingene ikke stemmer. Og godt er det fordi Tyrkia allerede med dagens lovverk har et stort og økende problem med barnebruder. Seniorforsker Pinar Tank ved Fredsforskningsinstituttet Prio omtaler i gårsdagens Klassekampen tall fra 2012 som viser at over 180.000 jenter under 16 år ble giftet bort i Tyrkia det året. Ifølge forskeren skal en tredjedel av alle jenter som gifter seg der i landet være barnebruder.
Barneekteskap er et problem i flere land, også i kristne nasjoner i Afrika. Dessverre finnes det aksept for denne typen forkastelige overgrep i en rekke kulturer.
I islamske nasjoner har man likevel en spesiell utfordring ved at barnekteskap ikke bare begrunnes gjennom kultur og tradisjon, men også religiøst. Profeten Muhammed giftet seg med en av sine mange koner, Aisha, da hun bare var seks år gammel. Ekteskapet ble fullbyrdet seksuelt da jenta var ni eller ti.
De fleste normale mennesker reagerer instinktivt negativt på et slikt seksuelt forhold. Enkelte prøver å forklare profetens barneekteskap med de gjeldende samfunnsforhold på den arabiske halvøy på 600-tallet. Et antikvert syn både på ekteskapet og på kvinner, som må forkastes i vår moderne tid.
Men så enkel er ikke løsningen i mange muslimske miljøer. For i følge islamsk teologi er Muhammed det beste mennesket som noen gang har levd. Han er et forbilde for hele menneskeheten. Også når det gjelder hans behandling av kvinner.
Slik blir til og med Muhammeds barneekteskap et forbilde for visse muslimer. Ikke bare privat og i moskémiljøer, men faktisk også i lovverk. I Iran ble lavalderen for ekteskapsinngåelse for jenter senket til ni år etter den islamske revolusjonen i 1979. Nettopp med henvisning til at dette jo var alderen da Muhammed og Aisha begynte sitt seksuelle samliv.
Gjennom fjorårets flyktningstrøm fikk vi denne problematikken inn på livet også her i Norge. Da dukket det opp svært unge gifte jenter på den norske grensen. Et tilfelle som ble oppdaget av fylkeslegen i Finnmark gjaldt en 14 år gammel gravid syrisk jente. Fra før hadde hun allerede et barn på 18 måneder med sin betydelig eldre ektemann.
Den gang oppfordret professor Per Fugelli oss i kjent stil til «å forstå». Men denne typen overgrep mot barn skal ikke forstås. De må bekjempes.