Debatt
KAMPARENA: Dagen kunne heller spurt NLAs eiere om hvorfor de insisterer på å gjøre lærerutdanning og forskning til en livssynspolitisk kamparena, skriver Gunn Vedøy.
Astrid Dalehaug Norheim
Forskningsetikk og læreres profesjonsetikk er ikke partipolitiske
I sin leder 6. desember kritiserer Dagens redaktør et spørsmål fra Rødts utdanningspolitiske talsperson i Stortingets spørretime om samlivsetikken i NLAs verdidokument.
De etiske rådene til lærere og forskere, som er partipolitisk uavhengige, har tidligere undret seg på lignende måte. Undringen har ikke sammenheng med verdiene i verdidokumentet i seg selv, men hvordan NLAs praktisering av verdiene kan komme i konflikt med forskningsetisk akademisk frihet og læreres profesjonsverdier i norsk offentlig skole.
Hege Bae Nyholt målbærer en undring som mange har i dette spørsmålet, uavhengig av partitilknytning. Det er forskjell på juridisk akademisk frihet og forskningsetisk akademisk frihet. Dette er noe Nyholt har skjønt, men som Dagens redaktør og Ola Borten Moe helt tydelig ikke har fått med seg.