Meninger
Opplæringsloven fra 1998 er endret nesten hvert år. Seneste forslag er å forby forkynning i all opplæring, skriver Bjørn Are Davidsen.
Berit Keilen / NTB
Fortellingen i skoleverket som stempler kristen tro er alt annet enn forskningsbasert
Opplæringsloven fra 1998 er endret nesten hvert år. Seneste forslag er å forby forkynning i all opplæring, på samme måte som for KRLE i grunnskolen. Imidlertid er det en fare for at det vil virke mot sin hensikt. Kan det i stedet for bredere og mer informert undervisning, skape en smalere?
Kan iveren etter å unngå alt som smaker av forkynnelse, avgrense temaer og tanker elever bør kjenne til?
Det er ikke vanskelig å være enig i forslagets intensjon. Skolen skal ikke drive promotering av en tro eller et livssyn foran andre. Men hva fremmes i skolen – egentlig? For en større fortelling påvirker mer enn mange har vært vant til å tenke.