For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner

Du kan betale med vipps

Er du allerede abonnent?

KJØP

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Meninger

Opplæringsloven fra 1998 er endret nesten hvert år. Seneste forslag er å forby forkynning i all opplæring, skriver Bjørn Are Davidsen.

Fortellingen i skoleverket som stempler kristen tro er alt annet enn forskningsbasert

Publisert Sist oppdatert

Opplæringsloven fra 1998 er endret nesten hvert år. Seneste forslag er å forby forkynning i all opplæring, på samme måte som for KRLE i grunnskolen. Imidlertid er det en fare for at det vil virke mot sin hensikt. Kan det i stedet for bredere og mer informert undervisning, skape en smalere?

Kan iveren etter å unngå alt som smaker av forkynnelse, avgrense temaer og tanker elever bør kjenne til?

Det er ikke vanskelig å være enig i forslagets intensjon. Skolen skal ikke drive promotering av en tro eller et livssyn foran andre. Men hva fremmes i skolen – egentlig? For en større fortelling påvirker mer enn mange har vært vant til å tenke.

Powered by Labrador CMS