For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Meninger

Opplæringsloven fra 1998 er endret nesten hvert år. Seneste forslag er å forby forkynning i all opplæring, skriver Bjørn Are Davidsen.

Fortellingen i skoleverket som stempler kristen tro er alt annet enn forskningsbasert

Publisert Sist oppdatert

Opplæringsloven fra 1998 er endret nesten hvert år. Seneste forslag er å forby forkynning i all opplæring, på samme måte som for KRLE i grunnskolen. Imidlertid er det en fare for at det vil virke mot sin hensikt. Kan det i stedet for bredere og mer informert undervisning, skape en smalere?

Kan iveren etter å unngå alt som smaker av forkynnelse, avgrense temaer og tanker elever bør kjenne til?

Det er ikke vanskelig å være enig i forslagets intensjon. Skolen skal ikke drive promotering av en tro eller et livssyn foran andre. Men hva fremmes i skolen – egentlig? For en større fortelling påvirker mer enn mange har vært vant til å tenke.

Powered by Labrador CMS