Fra fagforening til aktivistgruppe

Vi forstår godt de som nå melder seg ut av Presteforeningen.

Publisert Sist oppdatert

Ut­mel­din­ge­ne av Den nors­ke kir­kes preste­for­ening hag­ler etter at et en­stem­mig sen­tral­sty­re i for­enin­gen nå har gått inn for at det skal ut­ar­bei­des en vig­sels­li­tur­gi for ho­mo­fi­le par.

Blant de som har sendt sitt av­skjeds­brev er blant annet tre tid­li­ge­re bis­ko­per.

To av dem, Per Løn­ning og Fred­rik Grøn­ning­sæ­ter er begge for øvrig tid­li­ge­re le­de­re av Preste­for­enin­gen. Den tred­je er bis­kop eme­ri­tus i Bjørg­vin, Ole D. Hage­sæt­her.

Det er god grunn til å lytte til den be­grun­nel­sen disse tre mar­kan­te eks-bis­ko­pe­ne gir for sitt brudd med for­enin­gen.

Det vik­tigs­te ar­gu­men­tet er selv­sagt det teo­lo­gis­ke. Det er for­kast­lig å gi kir­ke­lig vel­sig­nel­se til et sam­liv som Bi­be­len og kris­ten etikk sier et klart nei til.

- Hvis man kal­ler en for­bin­del­se mel­lom to per­soner av samme kjønn for ek­te­skap, og til og med gir det sta­tus foran kir­kens hel­li­ge alter, går det på sann­he­ten løs», sier Per Løn­ning til Vårt Land.

Han set­ter også ord på hvor fort ut­vik­lin­gen har gått i Preste­for­enin­gen. Bare for et halvt år siden ville Løn­ning trodd at et slikt ved­tak var helt umu­lig.

Fred­rik Grøn­ning­sæ­ter peker på at det for ham er en sam­vit­tig­hets­sak å melde seg ut. Han mener at gren­sen nå er nådd.

- Et med­lem­skap er en slags støt­te til det le­del­sen gjør, så jeg har ikke annet valg enn å melde meg ut av Preste­for­enin­gen, sier Grøn­ning­sæ­ter til samme avis.

Ole D. Hage­sæt­her er inne på noe av det samme i det ut­mel­dings­bre­vet han har sendt. Han peker på at for­enin­gen nå opp­trer som en på­dri­ver for like­kjøn­ne­de ek­te­skap. «Det vil jeg ikke være med på», skri­ver han i bre­vet.

Hage­sæt­her går også i rette med ar­gu­men­tet som for­enin­gens styre har brukt om at Preste­for­enin­gen også tid­li­ge­re har tatt stand­punkt i teo­lo­gis­ke saker, som for ek­sem­pel spørs­må­let om kvin­ne­li­ge pres­ter.

«Det ble ikke gjort ved­tak som tok stil­ling teo­lo­gisk. Man gjor­de ved­tak om at pres­ter av begge kjønn skul­le kunne være med­lem og at alle med­lem­mer hadde PFs støt­te», skri­ver Hage­sæt­her.

Hage­sæt­her har åpen­bart rett i at dette er en be­ty­de­lig for­skjell. Vi kan hel­ler ikke huske andre saker der Preste­for­enin­gen har tatt en så klar og om­stridt stil­ling på et teo­lo­gisk be­tent om­rå­de.

Og sty­rets handle­måte i denne saken gjør at mange nå stil­ler seg spørs­må­let om hva slags or­ga­ni­sa­sjon Preste­for­enin­gen egent­lig øns­ker å være. Skal den være en in­ter­esse­or­ga­ni­sa­sjon for nors­ke pres­ter der alle kan føle til­hø­rig­het uav­hen­gig av teo­lo­gis­ke strids­spørs­mål? Eller øns­ker man å frem­stå som en ak­ti­vist­grup­pe for et be­stemt teo­lo­gisk syn og der­med opp­tre split­ten­de over­for sin egen med­lems­mas­se?

Slik sett for­står vi godt de som nå mel­der seg ut. Det er vans­ke­lig å se det på annen måte enn at Den nors­ke kir­kes preste­for­ening med dette kon­tro­ver­si­el­le ved­ta­ket har tatt ste­get fra å være fag­for­ening for pres­ter til å bli en ak­ti­vist på et teo­lo­gisk meget be­tent om­rå­de.

En slik or­ga­ni­sa­sjon ser vi ingen grunn til at an­be­fa­le med­lem­skap i.

Powered by Labrador CMS