Meninger
VIKTIG: – Om du mener alvor med å skape en trygg framtid for barn, ta utdanning på alvor, sa tidenes yngste fredsprisvinner, Malala Yousafzai, da hun talte til FN-toppmøtet i september.
Seth Wenig / AP / NTB
Framtiden finnes i klasserommet
I 2015 vedtok FN bærekraftsmålene. Nå er halve tiden til 2030 gått, og vi står midt i en utdanningskrise.
I Yumbe nord i Uganda springer flokker av barn glade rundt på gressletta. Det er friminutt på skolen og fotball står på agendaen. Mange av barna som er med på leken har nettopp fått begynne på skolen. De har funksjonsnedsettelser som har holdt dem hjemme. Skam og lite penger gjorde at de fattige barna ikke fikk begynne på skolen.
Det førte ofte til at søsken heller ikke fikk gå på skolen, siden de måtte passe broren eller søsteren. Men på få år har programmet for å inkludere barn med funksjonsnedsettelser, kombinert med et fyrverkeri av en rektor, forandret lokalsamfunnet.