For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

| Debatt

Fru Maria – Josefs kone

MARIATILBEDELSE: En kirke i Macarena (bak) i Sevilla, Spania, har en ganske kjent Jomfru Maria-statue som folk står i kø for å komme å se på og tilbe under påskefeiringen.
Publisert Sist oppdatert

I Dagen 21.11. kommer Reidun Jofrid Kleppestrand med et tilsvar til meg når det gjelder min påstand om at Maria ikke forble jomfru etter at Jesus var født. Kleppestrand presenterer hele den katolske dogmatikken, alt gjengitt korrekt etter katolsk katekisme. Det eneste som var nytt for meg, er at paven skal ha erklært Maria som himmeldronning. Ellers må jeg kalle Kleppestrands gjennomgang av dogmene om Maria mer eisegese (inntolkning) enn eksegese (forklaring av bibelteksten).

La meg straks understreke: Jeg har aldri gitt uttrykk for at jeg tviler på jomfrufødselen. Det er ikke dette uenigheten mellom oss dreier seg om. Men når Maria under bebudelsen sier: «Hvordan skal dette kunne skje når jeg ikke har vært sammen med noen mann?», betyr ikke det at hun aldri senere skulle leve i et normalt ekteskap. 

Når katolikkene hardnakket omtolker Matt 1,24-25: «Da Josef våknet av søvnen, gjorde han som Herrens engel hadde pålagt ham og tok henne hjem til seg som sin kone og levde ikke sammen med henne før hun hadde født sin sønn», finnes det bare én forklaring: Å oppfylle Guds oppfordring i skapelsesfortellingen om å være fruktbare og fylle jorden, gjør mennesket urent. 

Powered by Labrador CMS