FORKYNNELSE: Å tenke på teologi oppfattes som noe liberalt, og Bibelen skal etter deres mening leses direkte.

Gabrielsens og Hoffs teologiske referanser

Det ser ut som om Gabrielsen og Hoff er med i en karismatisk bevegelse som kommer fra USA.

Publisert Sist oppdatert

Som domprost i Kristiansand Bjarne Sveinall sier i Fædrelandsvennen 03.09.15, så formidles det et bilde av Gud som er fremmed for Det nye testamentet (NT). På internett kan en lese at Gabrielsen anbefaler en videotale av den amerikanske messianske jøden Jonathan Cahn. I boka «Profetien» skriver Cahn inngående om et bibelvers fra Det gamle testamentet (GT), der Gud advarer israelsfolket om at de må vende om for at det skal gå dem vel.

Så trekker han en parallell til dette, der han mener at det som skjedde 11. september 2001 og det økonomiske krakket noen år seinere, var advarsler fra Gud om at folket må vende om fra sitt frafall, slik han mener det er i dag. Å kalle ei bok «22. juli-profetien» er altså helt i den samme sjangeren. Dette er ganske lett å gripe for den som er klar over at der er en bølge som feier over den vestlige verden nå, der det på enkelt og bibelfudamentalistisk vis leses mye fra GT, som om den gamle pakten som Gud hadde med israelsfolket ikke var opphevet med Jesus Kristus.

I tverrkirkelige miljøer kan en oppleve at forkynnere står på talerstolen og med sinte stemmer preker over tekster fra GT, om at en må være lydig mot Gud for at det skal gå oss vel. Så kombineres dette med bibeltekster fra NT som har med helbredelser og andre mirakler å gjøre. Dermed får vi herlighetsteologi. I noen av disse miljøene bruker en ikke ordet teologi. Å tenke på teologi oppfattes som noe liberalt, og Bibelen skal etter deres mening leses direkte. De ser ikke at en trenger en teologisk forforståelse for at lekfolk skal kunne tolke Bibelen.

LES: Bibelkunnskap på søppelhaugen

Om Jeremy Hoff, Jan Ernst Gabrielsen og Jonathan Cahn har tilknytning til den like ekstreme kristne bevegelsen «Ny apostolisk reformasjon» (NAR) skal være usagt, men det ligner veldig. Der dreier det seg om profeter og apostler som har full autoritet. De kalles NAR-apostler, og de finnes i Kristiansand med stor innflytelse uten at de fleste er klar over det. En viktig inspirator for denne bevegelsen, som offisielt ble grunnlagt i USA i 2001, var Kenneth Hagin som hadde et kjent navn i Norge fra 1970-tallet. Den mest kjente talsmannen for denne bevegelsen i dag er vel Bill Johnson. Hvis en ønsker å ha pålitelige kilder, så ligger mange videotaler av ham på YouTube og Vivo kan skaffe bøker. Han er pastor i den kjente Bethel Church i Redding i USA.

På 70-tallet var herlighetsteologien i Kenneth Hagins ånd sterkt preget av at en skulle få alt en ba om bare en ikke levde i synd og holdt seg til Gud, mens det i dag dreier seg mer om åndelige opplevelser i fellesskap og innover i seg selv. Her brukes en del teknikker som er felles med det som finnes i New-age-sammenheng. Det dreier seg for eksempel om soaking og kanalisering av Guds kraft gjennom såkalte kraftfelt.

LES: Straffer Guds folk?

Den første apostoliske reformasjon var det som dreier seg om Jesu frelsesverk og apostlenes gjerninger. Nå er det den andre reformasjon som skal være mye kraftigere. Bill Johnson og hans likesinnede går så langt at de mener at USA skal bli et teokrati, riktignok uten krig og vold, men gjennom at den kristne populasjonen øker. Det snakkes også om åndelig krigføring der en skal innta samfunnet bit for bit. Det kan begynne med et nabolag eller en arbeidsplass, og de kristne skal oppgi alt i seg som er sekulært. De byr på besnærende musikk og visjonære og kraftfulle forkynnere med karisma og lovnad om mirakler og opplevelser som appellerer til mennesker som søker fellesskap, følelsesmessige og åndelige opplevelser i et relativt kaldt og teknokratisk samfunn. Og overnaturlige fenomener gir opplevelse av at Gud er nær. De ledende NAR-apostlene har full autoritet og den som kritiserer dem er ikke ledet av Gud. De har altså enorm makt (Kildene kan finnes ved å google NAR).

Powered by Labrador CMS