Debatt
LÆRERUTDANNING: Knut Holter er professor ved lærerutdanningen, NLA Høgskolen.
Andrea Øien Sæverud
Gammeldags syn på ikke-statlige høgskolers samfunnsansvar
Karl Øyvind Jordell, professor emeritus ved Universitetet i Oslo, er en ivrig kommentator på feltet lærerutdanning. I den forbindelse avlegger han av og til lærerutdanningen ved NLA Høgskolen et besøk. Ofte går det på tall og statistikk, men i Dagen (digital) 23. nov. 2023 går det i tillegg også på helhetsforståelse av det samfunnsoppdrag NLA og andre offentlige høgskoler med annen eier enn staten har tatt på seg.
Som kommentar til forslaget fra et par av partiene ytterst til venstre om å strupe NLA Høgskolen økonomisk, skriver Jordell at det ikke er rimelig «[…] å forvente at staten over tid vil opprettholde støtten til utdanninger som ikke lenger trengs for å avhjelpe køer i den offentlige lærerutdanningen.»
Her avslører Jordell et overraskende foreldet syn på ikke-statlige høgskolers samfunnsansvar. Tanken om at disse nærmest er å forstå som nødhjelpsorganisasjoner som kun «trengs» så lenge de kan avhjelpe køer i den statlige lærerutdanningen går imot det som har vært hovedlinjene i norsk utdanningspolitikk gjennom et kvart århundre.