Debatt
Gjermes misforståelse
Dagens nettutgave 28.01.22 har en artikkel som gjengir Øystein Gjermes kritikk av at Dagen på lederplass har sagt at Terje Hegertun er liberalteolog. Gjerme kritiserer Dagen for å henge ut Hegertun, at avisen utsetter Hegertun for personangrep og at Dagens meninger er upassende og polariserende.
Dagens lederartikkel, som Gjerme kritiserer, hevder også at Hegertuns syn er farlig for Pinsebevegelsen, nettopp fordi det er Hegertun som forfekter det. Det er muligens det siste som Gjerme mener er polariserende.
Jeg kan ikke forstå hvordan man kan debattere ulike syn, liberalteologisk eller andre, uten å nevne navnet til personen som forfekter et visst syn. Om Gjerme skulle mene at Hegertuns syn på samliv er akseptabelt, vil jeg karakterisere Gjerme som liberalteolog. Det ville da ikke være hverken polariserende eller upassende karakteristikk, det ville bare være komme med en objektiv observasjon – noe som Dagen på lederplass også har gjort.
Selv om Gjerme i et intervju med Dagen 26. desember 2022 sier at ekteskapet er mellom mann og kvinne, legger han til at debatten bør handle om hvordan vi kan legge forholdene til rette for en minoritet, ikke om teologien. I det samme intervjuet mener Gjeme at spørsmålet om samlivsetikk bør flyttes tilbake fra dogmatikken til sjelesorgen.
I og med at Gjerme mener at Dagen er å klandre for sin analyse av Hegertuns syn og at han mener at dette synet ikke bør debatteres i lys av dogmatikken, så skaper summen av dette usikkerhet for hva Gjerme egentlig mener og står for.
Derfor er det nødvendig og betimelig at Gjerme besvarer følgende enkle spørsmål:
• Mener Gjerme at ekteskapet kun er forbeholdt én mann og én kvinne og at andre samlivsformer eller konstellasjoner er imot Bibelens ord og dermed synd?
• Mener Gjerme at Hegertuns lære om homofilt samliv, som presentert i hans bok, er galt og derved ikke er i henhold til Bibelens lære?
• Er det å forfekte en lære, som Hegertun forfekter i sin bok, å anse som liberal teologi?
Det er ikke vanskelige spørsmål, det er enkle ting. Det er bare liberalteologien som gjør enkle ting vanskelige.