Glimrande om bibelsyn og evolusjon

Det er imponerande kva dei tre unge forfattarane har sett seg inn i, den argumentasjonen dei fører og den bibelforpliktinga dei viser, skriv Johannes Kleppa.

Publisert Sist oppdatert

I det siste har det kome flei­re bøker frå kris­tent hald om ska­ping og evo­lu­sjon, tru og vit­skap eller der slike ele­ment er del av ein stør­re sa­man­heng.

Eg har lese flei­re av desse, og eg sy­nest sær­leg det som er teo­lo­gisk ba­sert, har ein tendens til ikkje å ta evo­lu­sjons­læra fullt på alvor etter sin ka­rak­ter.

Det vert helst ei evo­lu­sjons­ten­king som er til­pas­sa ei kris­ten ska­pings­ten­king, altså at Gud sty­rer ut­vik­lin­ga på eit eller anna vis.

Pro­ble­met er at det er ikkje ein slik evo­lu­sjons­te­ori som dan­nar pre­mis­sa­ne for dar­wi­nis­men, og som er den ut­vik­lings­læra som barna lærer i sku­len og som do­mi­ne­rer i media.

Den ge­nui­ne evo­lu­sjons­læra er ba­sert på det til­fel­di­ge og på den ster­kas­te sin rett, ikkje på Gud. Ho er som vit­skaps­te­ori eit ate­is­tisk al­ter­na­tiv til all ska­pings­lære, i vår sa­man­heng til kris­ten ska­pings­tru.

His­to­risk på­li­te­leg

Denne boka tek både evo­lu­sjons­læra og ska­pings­læra på alvor, som ho tek na­tur­vit­ska­pen og bi­bel­sy­net på alvor. Dess­utan er ho lett skri­va og godt pe­da­go­gisk til­rette­lagt.

Fram­stil­lin­ga er ba­sert på eit bi­bel­syn som seier at alt i Bi­be­len er Guds ord og fullt tru­ver­dig.

Det in­ne­ber også at Bi­be­len er his­to­risk på­li­te­leg og talar sant om det som vert sagt som har na­tur­vit­skap­le­ge im­pli­ka­sjo­nar. Dette gjer at ur­his­to­ria vert for­stått som sann his­to­rie, og at ska­pings­for­tel­jin­ga for­tel kor­leis ska­pin­ga fak­tisk skjed­de. For­fat­ta­ra­ne ar­gu­men­te­rer sterkt for ska­ping på seks dagar a 24 timar og ei ung jord, altså at jorda er om­trent 6000 år gamal, slik vi kan rekna oss til ut frå slekts­tav­le­ne.

Sak­le­ge og of­fen­si­ve

For­fat­ta­ra­ne gjer ty­de­leg og fri­mo­dig greie for sin eigen stå­stad, for sin vur­de­ring og for sine kon­klu­sjo­nar.

Dei gjer sam­stun­des greie for dei pre­mis­sa­ne som ligg til grunn for og den ar­gu­men­ta­sjo­nen som vert ført for evo­lu­sjons­læra, både na­tur­vit­skap­leg og fi­lo­so­fisk. Eg sy­nest dei kjem godt ut av dette, og at dei har ein god kom­bi­na­sjon av å vera sak­le­ge og of­fen­si­ve.

På na­tur­vit­skap­le­ge pre­mis­sar

For­fat­ta­ra­ne fører ein to­si­dig ar­gu­men­ta­sjon mot evo­lu­sjons­læra. Ut frå sin stå­stad i til­lit til Guds ord, også i det som vert lært om ska­pin­ga, går dei i rette med ei fi­lo­so­fisk og ate­is­tisk ba­sert evo­lu­sjons­ten­king.

Dei på­vi­ser her også dei kol­li­sjo­na­ne som ideo­lo­gisk sett ligg mel­lom kris­ten ska­pings­lære og ate­is­tisk (eller ag­nos­tisk) ba­sert evo­lu­sjons­ten­king. I til­legg går dei mot evo­lu­sjons­læra på hen­nar na­tur­vit­skap­le­ge pre­mis­sar, i det dei viser kor umog­leg eller usann­syn­leg denne læra er ut frå dei na­tur­vit­skap­le­ge fakta.

Desse stem­mer mykje betre med det Bi­be­len lærar om ska­pin­ga og synde­floda.

Strekk ikkje all­tid til

På den andre sida er for­fat­ta­ra­ne på ingen måte blin­de for dei pro­ble­ma som lo­gisk og for­nufts­mes­sig ligg i den bi­bels­ke ska­pings­læra, og i na­tur­vit­skap­leg kunn­skap opp mot denne.

Her går dei kon­kret til verks og tek opp stort og smått som det vert stilt spørs­mål om og ved. Til tider gjev dei gode svar, og andre gon­ger skis­ser dei ulike løy­sin­gar utan å kon­klu­de­ra med ein fasit.

Det er ikkje alt Gud har open­ber­ra for oss, og det er ikkje all­tid vår kunn­skap strekk til. Po­en­get er å visa at det er mog­le­ge løy­sin­gar på det meste.

Ung jord

Det er im­po­ne­ran­de kva dei tre unge for­fat­ta­ra­ne har sett seg inn i, den ar­gu­men­ta­sjo­nen dei fører og den bi­bel­for­plik­tin­ga dei viser. Sjølv fyl­gjer eg dei i det aller meste.

Rett nok er eg noko usik­ker på om det er rett og nød­ven­dig å vera så ab­so­lutt i spørs­må­let om ei ung jord. Det kan vera at star­ten av ska­pings­for­tel­jin­ga og slekts­tav­le­ne sin ka­rak­ter kan opna for eit noko leng­re per­spek­tiv.

Der­imot er det av­gje­ran­de vik­tig å halda fast på det ab­so­lut­te i ska­pin­ga og det his­to­risk i ur­his­to­ria, det viser NT og sjøl­ve frel­ses­ver­ket.

Ikkje Lunde eller Lu­ther

Det und­rar meg at boka ikkje er komen ut på Lunde eller Lu­ther, men på Her­mon - sjølv om Her­mon for­te­ner hon­nør for å gje ut denne typen lit­te­ra­tur.

Det er li­ke­vel uhel­dig om det berre vert Her­mon som gjev ut evo­lu­sjons­kri­tisk lit­te­ra­tur. Eg har ikkje føre­set­na­der til å vur­de­ra alle dei na­tur­vit­ska­pe­le­ge syns­punk­ta og de­tal­ja­ne i boka, men det over­ord­na syns­punkt ut frå eit bi­bel­for­plik­ta bi­bel­syn og kris­ten ska­pings­lære er i alle fall på­li­te­leg.

Eg vonar sær­leg for­kyn­nar, ung­doms­lei­ar, læ­ra­rar og for­eld­re vil nytta seg av den bi­bel­fun­der­te hjel­pa dei her får til kris­ten ten­king.

Om boken:

Forfattere: Andreas Årikstad, Jogeir Lianes og Johan Samuel Årikstad-Nielsen

Tittel: Skapelse og/eller evolusjon - hva sier Bibelen?

Forlag: Hermon 2014

Antall sider: Hft. 255 sider

Powered by Labrador CMS