Meninger
Gud er god – midt i pandemien
Mine bibelskoleelever stiller oftere enn før et konkret spørsmål: Er Gud god? Det er vanskelig for en del å tro på en både allmektig og kjærlig Gud når det skjer så mye vondt, både i den enkeltes liv og i den store verden.
Noen har et genuint ønske om å få svar midt i en tøff livskamp, andre for å forstå noe mer av de store spørsmålene i tilværelsen. Kanskje noen tenker at en god Gud burde beskytte de som søker ham, fra ulike lidelser. En god Gud må verne oss både fra pandemier, sykdom, ulykke og fra menneskers onde handlinger på mange plan.
Johannes Kleppa skriver klokt i sin artikkel 10.01.22 om at kristne i tidligere tider tok ulike katastrofer ifra Gud sin hånd. De tok det som et kall til omvendelse. I dag vil mange frikjenne Gud fra alt som skjer. Alt som kan forbindes med tukt eller straff, oppleves uforenlig med et gudsbilde om at Gud er god.
Andre igjen gir Djevelen ansvaret for alt som oppleves ondt. Da tenker en at en kristen har en særlig mulighet til å berges fra det onde ved tro og bønn, for eksempel. fra en smittefarlig pandemi.
Jesus taler om at Gud lar både sol og regn komme over rettferdige og urettferdige. Bibelen taler om «troshelter» som blir utfridd fra store farer på forunderlig vis, men samtidig leser vi om andre som ikke opplevde utfrielse. De opplevde derimot rikelig med lidelse her i livet (Hebr 11,33–38).
Det er viktig at vi kan minne hverandre om de bibelske sannheter, at for Jesu skyld har vi en far i himmelen som alltid vil gå med sine barn. Det gjelder ikke minst når vi er i «dødsskyggens dal». Vi får også huske tidligere kristnes bibelske erfaring om at «alle ting kan tjene til det gode for den som elsker Gud».
Vi får ta det som skjer fra Guds hånd, som et kall til å søke Gud før det er for sent.
I Bibelen siste bok skildres den «store trengsel» med katastrofer på mange plan; krig, pest, forfølgelse m.m. Vi leser om hendelser som kommer når «seglene» på endetidsboka åpnes (Åp 6). Den eneste som både kan og vil åpne seglene, er Jesus selv, han som kalles «Lammet». For meg sier det noe om den tryggheten en kristen kan ha i Gud – også midt i en pandemi!
Vi får ta det som skjer fra Guds hånd, som et kall til å søke Gud før det er for sent. Vi bør ikke prøve å tolke i detalj det som skjer inn i et konkret endetidsskjema. Eller frimodig å hevde at vaksine og koronapass og andre statlige «inngrep» er en begynnende oppfyllelse av Bibelens tale om Anti-Krist og Dyrets merke.
Gode kristne søsken kan også hevde i dag at myndighetenes bevisste mål både nasjonalt og globalt er å skape frykt slik at vi skal betrakte staten som vår beskytter og frelser.
Jeg tenker at vi verken skal tenke med forakt, frykt eller tilbedelse om øvrighetens funksjon, men takke for en Guds ordning som prøver å begrense syndens konsekvenser, sykdom og død, også når de samarbeider på tvers av landegrenser.
Så skal vi ha vår største oppmerksomhet mot det som kan ødelegge eller skape de evige skatter. Aller mest får vi takke for Guds godhet og kjærlighet som viser seg i hans lidelse og død for våre synder.