Debatt
Guds nåde mot de ydmyke av hjertet
Bernhard Sunde følger i Dagen 16. februar opp mitt innlegg «Er det bare kristne som kan få evig liv hos Gud?» ti dager tidligere.
Sunde nevner flere skriftsteder som sier at det er «i Kristus» vi mennesker blir frelst. Jeg er ikke uenig.
Mitt poeng var imidlertid at Bibelen også inneholder en rekke skriftsteder som snakker om frelse uten eksplisitt å nevne tro på Jesus Kristus. Vi bør derfor være forsiktige med å lage en enkel oppskrift på hva man må gjøre for å bli frelst.
Herrens veier er uransakelige, og det gjelder også hans ulike veier inn til menneskenes hjerter.
En rekke skriftsteder er sentrale når evangelikale teologer og forkynnere snakker om frelse, for eksempel Joh 3,3; Joh 3,16–17; Joh 10,9; Joh 14,6; Rom 10,9–10, samt vers Sunde henviser til i sitt innlegg.
Også jeg er glad i disse versene, men mener de må sees i sammenheng med Jakob 4,5–10; Rom 8,14; Joh 5,29; Luk 18,9–14; Mika 6,8; Sal 1,1; Sal 33,18–19; Sal 84,6; Sal 145,8–9; Jer 29,13; Jes 26,3 m.fl.
Utfordringen for evangelikale teologer og forkynnere, samt andre som ønsker å holde seg til «Skriften alene» (som Sunde sterkt anbefaler), blir å harmonisere disse to gruppene av skriftsteder; altså de som eksplisitt knytter frelsen til Jesus Kristus, og de som knytter frelsen til andre ting, som for eksempel sannhetssøken, oppriktighet og gudsfrykt.
Det er minst to farer knyttet til en ensidig vektlegging av «evangelikale skriftsteder» på bekostning av de mer vidtfavnende.
Den ene faren er at man gjør porten inn til Guds rike trangere enn hva Bibelen selv gjør. Den andre faren er at man kan gå så langt i å vektlegge visse dogmer og læresetninger at man risikerer å nærme seg det Paulus advarer mot i 1 Kor 2,4–5, nemlig «overtalende argumenter» og «menneskelig visdom».
Johannes 3,16 kalles ofte (og med god grunn) for «den lille bibel». Den betegnelsen kan like gjerne brukes om Jakob 4,6, som enkelt og elegant oppsummerer Bibelens budskap slik: «Gud står de stolte imot, men de ydmyke gir han nåde.»